După ce s-au cheltuit bani grei – zeci de milioane de euro – pentru câteva studii de fezabilitate noi, iată că Guvernul a luat o decizie cel puţin bizară: licitaţiile pentru autostrada Piteşti – Sibiu (de construire efectivă) ar urma să fie făcute în baza studiului de fezabilitate din anul 2008, pe care tot Guvernul PNL îl considera atunci depăşit! Specialiştii atrag atenţia că o asemenea abordare poate avea consecinţe catastrofale privind proiectul.
Semnal de alarmă
Asociaţia „Pro Infrastructura” atrage atenţia că după ce în ultimii 10 ani actorii relevanţi din transporturi (Comisia Europeană, consultanţii de la Jaspers, experţi independenţi, asociaţii profesionale, societate civilă) au cerut CNAIR să realizeze investigaţii de teren serioase pe traseul autostrăzii Piteşti-Sibiu, directorul General CNAIR Sorin Scarlat „dă cu piciorul bunului simţ ingineresc şi tuturor vocilor raţionale şi anunţă că va scoate la licitaţie execuţia lucrărilor pe baza „studiilor” din 2008. Secţiunile 2 şi 3 (cele mai dificile, aproape 70 de km prin dealuri înalte şi munţi) aşteaptă în zadar de 10 ani realizarea investigaţiilor de teren mai mult decât necesare.
CNAIR a încercat actualizarea studiului de fezabilitate, dar contractul a fost reziliat în 2017 fără să fie făcut nimic pe tronsoanele grele de munte. Ulterior, în 2019, a lansat o licitaţie doar pentru foraje geotehnice, dar pe bani foarte puţini. Prin urmare, nu s-a prezentat nimeni şi procedura a fost anulată. Probabil sătui de atâtea studii (nefăcute), au considerat că documentaţia incompletă din 2008 a devenit suficientă cu trecerea timpului şi au decis să „simplifice” procedura ca în multe alte proiecte sfârşite tragic, trecând direct la licitaţia de execuţie.
„O primă consecinţă a licitării unui drum fără să ştii nimic despre sol: costul estimat exorbitant, fiind cuantificate nenumărate riscuri. Se vehiculează suma de 4,75 miliarde de lei pentru 37 de km de autostradă, adică aproape 130 de milioane de lei (27 milioane euro) pe kilometru. Ca în multe alte cazuri similare, fie se va câştiga contractul la o sumă imensă acoperitoare, fie, cel mai probabil, vor apărea „pariori” care vor risca cu sume mai mici, dar care se vor bloca când vor da piept cu realităţile din teren, contractul fiind suplimentat ulterior sau direct reziliat”, atrag atenţia specialiştii de la Pro Infrastructura.
Un Comentariu
Pitestean.
pe banii cheltuiti pana acum,mai bine o aduceau din import.Acum aveam.