Este la doi pași de municipiul Pitești. În acte apare drept oraș, în realitate nu își respectă decât parțial statutul. Nu este părerea unui simplu cetățean, ci a însuși primarului Ștefăneștilor, Nicolae Velcea. Vineri, în calitate de invitat al emisiunii „Subiect de presă” de la „Antena 3” Pitești, edilul-șef le-a explicat celor doi realizatori, Cristina Munteanu și Mihai Golescu, de ce nu vor circula autobuzele „Publitrans” prin urbea Brătienilor. Și cum s-au pierdut ani mulți în care predecesorii săi nu au avut proiecte de anvergură. Un tablou necosmetizat al spațiului în care sunt laolaltă săraci lipiți pământului și milionari în euro.
Transformare pe… hârtie Cu această observație a alăturării stranii în perimetrul aceleiași localități a oamenilor foarte bogați și a celor foarte săraci, pe care a făcut-o Mihai Golescu, directorul ziarului nostru, în debutul emisiunii, a început o discuție interesantă despre și pentru locuitorii din Ștefănești. Înainte de a enumera problemele cu care se confruntă comunitatea pe care o păstorește, primarul Nicolae Velcea a motivat de ce a intrat în cursa electorală. Fostul deputat s-ar fi întors la fostul său loc de muncă de la Uzina „Dacia”, unde a trudit 31 de ani, dacă nu i-ar fi propus colegii din PSD să intre în cursa pentru funcția de primar. A fost mânat în luptă de dorința de a schimba nu doar la față, ci și în profunzime localitatea în care s-a născut și a crescut. Ștefănești a fost declarat oraș grație insistențelor primarului din 2004, a preotului Dumitru Nistor, însă prin simpla schimbare de statut nu a venit bunăstarea, nu a crescut, peste noapte, nivelul de trai. Au săltat doar taxele și impozitele, dar condițiile au rămas cam aceleași. Urbea se zbătea în mediocritate pentru că lipseau viziunea, strategia de dezvoltare, dorința de a transforma cu adevărat comuna în oraș. Primarul Nicolae Velcea a rostit cu sinceritate: „Teoretic suntem oraș, dar practic… nu pot spune asta”.
Unirea cu Piteștiul, benefică? Ceea ce părea cândva o utopie, contopirea comunelor limitrofe cu municipiul, pare o variantă tot mai posibilă într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat. Stefănești ar fi un cartier, iar Nicolae Velcea – unul dintre viceprimari. Ar fi convenabil? „Nu de mine este vorba; am ce face, mă întorc la Dacia, nu rămân șomer. Fie și viceprimar – dacă se va realiza reorganizarea teritorială! Întrebarea mea este alta: ar fi benefică unirea pentru locuitorii mei? Eu cred că da. Și regiunea ar putea primi mult mai ușor fonduri cu care să se dezvolte”, a afirmat primul gospodar din Ștefănești.
Copiii, în centru atenției Stefănești – loc „greu de istorie”, parafrazându-l pe filosoful Țuțea. Figura impunătoare a făuritorilor de țară, Brătienii, domină și astăzi. Ei își dorm somnul de veci în capela de pe dealul acoperit de pădure, iar viața merge înainte. Și tot înainte privește și edilul-șef care a vorbit despre atenția aparte pe care administrația locală o acordă tinerei generații, copiilor, adolescenților. Au fost accesate fonduri pentru construcția unei creșe ultramoderne la Golești. Trecând în revistă arterele pe care s-a turnat asfalt, în ultimii doi ani și pe cele, puține, care mai treburie refăcute, primarul are o veste bună pentru pasionații de ciclism din localitate: va fi amenjată o pistă de biciclete! Un om de afaceri a avut lăudabila inițiativă de a construi un bazin de înot pentru copii, „una dintre bazele sportive importante ale județului”, a subliniat primarul. Tot pentru micuți vor fi amenajate nouă locuri de joacă.
Peste 40 de proiecte Când a preluat funcția de primar, Nicolae Velcea a avut surpriza să constate că administrația locală nu avea proiecte pentru a solicita fonduri! Ba, mai mult, când și-a început mandatul a găsit un excedent de patru milioane de euro! Nici măcar aceștia nu fuseseră cheltuiți în folosul cetățenilor! În prezent, după un an și nouă luni de mandat, la Primăria Ștefănești sunt peste 40 de proiecte, iar primul gospodar al localității o spune pe șleau: „Asta este bătălia cea mare, prioritatea absolută, să obținem fonduri cât mai multe!”. Cristina Munteanu a cerut detalii despre departamentul pe care îl are primarul în subordine, în acest sens. Invitatul recunoaște că „marea” echipă este formată din el însuși, doamna viceprimar plus doi colegi de la Investiții! Dincolo de vorbe, rămân faptele. Și iată câteva: a fost, recent, semnat contractul de finanțare pentru creșa de care am amintit, va fi construit un dispensar uman, rețeaua de gaze va fi extinsă cu 6,3 km, la Golești. Primarul social-democrat a venit în sprijinul oamenilor care erau nevoiți să bată drumul până la Pitești pentru a se aproviziona cu legume, fructe, carne etc. La începutul lunii septembrie, a fost gata construcția pieței din apropierea blocurilor, cea mai săracă zonă a urbei. „Piața era începută din 2007, eu am făcut expertiză, s-au încheiat contracte cu producătorii, la 1 noiembrie va fi funcțională 100%. Consumatorii vor găsi produse agro-alimentare, tot ce au nevoie, iar producătorii au unde să își vândă marfa”, a explicat Nicolae Velcea.
Autobuze, nu! Localitatea are 5.575 de hectare, 183 de străzi, care însumează 82 km. Rețeaua de gaze, de 21 km, va fi extinsă cu încă șase km. Numărul de locuitori urcă spre 20.000. Dintre ei, mulți sunt navetiști cu locuri de muncă la Pitești. Pentru ei crearea zonei metropolitane este o veche dorință, de ani și ani tot așteptând ca autobuzele să lege orașul lor de municipiul Pitești. Cei mai vârstnici își amintesc de traseele de odinioară: autobuzul care opera pe linia 9 (Gh Doja-zona Blocuri); 9B (Gh. Doja -Enculești); 6 (Războieni – Ștefănești Sat); 4 (Gară Sud – Muzeul Golești). Primarul Nicolae Velcea și-a dorit intrarea în Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Argeș (ADIA), alături de Bascov și Bradu. Numai că pentru Ștefănești sunt necesare 10-12 autobuze, pentru a acoperi cele cinci trasee. La vremea constituirii ADIA, SC. „Publitrans 2000” nu avea parcul auto dezvoltat ca în prezent, nu existau autobuzele electrice, aduse ulterior. „Am optat în Consiliul local pentru transportul interjudețean. Vor fi făcute licitațiile. Trebuie să beneficieze de acest transport toți cetățenii, nu doar unii. Nu putem face transport metropolitan pentru trei trasee și pentru două, nu. Ori toate, ori deloc! Valea Mare, Stefănești-Sat, Golești, zona Blocuri, Izvorani… pe care să-i fi sacrificat!?”.
Cea mai mare încercare Privit de jos, de la sol ori cu ajutorul unei drone, Ștefăneștiul este încântător, prin măreția vilelor din cartierele rezidențiale, curățenia străzilor, spațiile verzi și frumusețea cadrului natural în care este așezat orașul. Cu excepția unei „pete” negre. Este vorba despre câteva blocuri, cele mai degradate dintre imobilele de acest fel. Primarul trece zilnic pe acolo și cunoaște metru cu metru zona Blocuri în care a crescut și copilărit. Este preocupat de transformarea ei și a identificat soluții. Prin programul PNRR există o axă pentru izolarea termică a clădirilor și Nicolae Velcea nu se va lăsa până când nu va reabilita aceste construcții: „Avem 23 de blocuri, dintre care 15 sunt grecești, construite de comunitatea elenă pe structură de cărămidă și cu căldura dată de sobă. Vom face studiile energetice și termice. Este marea mea dorință, să le văd modernizate, reabilitate. Cu restul orașului stăm bine. Suntem în linie dreaptă, în privința apei, gazelor, canalului, a tuturor utilităților. Acesta este cel mai mare obiectiv al meu: blocurile! Ar fi cea mai importantă realizare pe care aș putea să o am în calitate de primar.” La câtă determinare dovedește Nicolae Velcea, să sperăm că va reuși.
Un Comentariu
Cristian Stancu
Pacaliciule,nu ai intui,str.Coasta Câmpului nu a fost reabilitare niciodata, si a fost făcută pe vremea lui Văcăroiu,cand avea vila pe VALEA POPII,. Esti un mincinos ordinar.Putoare comunistă ce esti.Asta ti-o spune unul care sta aici,din 1968.Era mai bine pe vremea lui Ceausescu.MUIE,PSD.