Numai nişte politicieni iresponsabili nu iau în serios o problemă de interes naţional! Numai nişte trepăduşi interesaţi de buzunarul propriu, de prosperitatea (doar a) propriei familii, numai nişte habarnişti paraşutaţi în politică de nişte liste de partid nu se bat pentru acest obiectiv: Autostrada Piteşti-Sibiu!
S-a scris de atâtea ori, cu argumente economice, despre necesitatea acestei autostrăzi, încât ne este jenă să enumerăm iarăşi motivele – care depăşesc cu mult interese locale! – realizării acestui drum. Este de ajuns să reamintim că Autostrada Piteşti-Sibiu face parte din Coridorul IV Paneuropean, ca să ne dăm seama – toţi – de importanţa naţională şi europeană a acesteia. De aceea, ca observator atent al spaţiului public, sunt îngrijorat de reacţia unei persoane din Opoziţie cu privire la o aşa-zisă schimbare de strategie, din partea PSD, cu privire la acest obiectiv. O schimbare socotită a fi periculoasă. Este adevărat, totodată, că nu este prima oară când Puterea şi Opoziţia, la noi, se aşază pe poziţii ireconciliabile chiar şi în chestiuni care privesc soarta ţării. Partidele au transformat România într-o ţară de tranşee, din care fiecare îi trimite celuilalt adevărate lovituri de artilerie.
De data aceasta, mi-a atras atenţia un amănunt cu totul excepţional. Semnalează reprezentantul Opoziţiei un fapt deloc neglijabil – în contextul în care, şi aşa, tot felul de frâne (sub adăpostul unei legislaţii stufoase) întârzie nepermis startul real al realizării autostrăzii – PSD ar schimba finanţarea lucrărilor. Adică de la o finanţare europeană, cu mult peste 90 la sută nerambursabilă, s-ar trece la una sub autoritatea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii. Las la o parte faptul că acestui fond îi lipsesc nişte contururi realiste şi mă întreb: ce interese or fi – şi de această dată – să dai cu piciorul, cum se spune, unor fonduri europene nerambursabile?
Întâmplarea face ca de această autostradă să fie interesat cel mai mare investitor străin din Argeş, Grupul Renault, dar importanţa respectivei artere europene depăşeşte interese particulare. „Argeşul”, de exemplu, a scris despre legătura economică fundamentală dintre această cale şi portul Constanţa. Analişti internaţionali de primă competenţă văd, în perspectivă, rolul esenţial al portului Constanţa şi, deci, al României, în ceea ce priveşte transportul containerelor din… Asia spre Europa. (Dacă va fi nevoie, putem reveni).
Este un semnal de alarmă pe care-l tragem astăzi, ca MÂINE să se ştie cine va fi vinovat de sabotarea intereselor României. Aviz şi parlamentarilor argeşeni care, dacă sunt patrioţi, ar trebui ca de fiecare dată, când urcă la tribuna Parlamentului, indiferent de problema anunţată, să încheie: „Construcţia Autostrăzii Piteşti-Sibiu trebuie grăbită.”
Aceasta îmi aduce aminte de perseverenţa lui Cato cel Bătrân, care, în Senat, indiferent de problema abordată, încheia: „Carthaginem delendam esse” (Cartagina trebuie dărâmată). Cartagina era, atunci, o ameninţare pentru romani. Autostrada, prin tergiversări, este o ameninţare – pentru ţară – de a se abandona un obiectiv strategic.