Două mandate de primar, reziliere de contract, schimbare de constructori, reluări de licitații, acțiuni în instanță, vreo 60 de miliarde în joc – asta este rețeta pentru asfaltarea unui drum comunal în lungime de 6,3 kilometri în comuna Bârla. Și nu este gata nici acum, deși termenul de finalizare (unul prelungit) este chiar luna aceasta.
Primul proiect… în mandatul lui Picanu
Primul proiect pentru asfaltarea DC137 Malu-Șelăreasca – Bârla s-a semnat în 2015, în timpul mandatului primarului Ion Neacșu, între Primăria Bârla și Asocierea SC Wins Construct Project SA – SC Via Strade Internațional SRL, asociere reprezentată de un cunoscut om de afaceri argeșean. Proiectul de asfaltare este unul cu bani guvernamentali, deci nu ar fi trebuit să apară probleme… din principiu. În 2016 au loc alegerile locale, primarul Neacșu a pierdut „concursul”, locul său fiind luat de Gheorghe Voicu. Cam la un an și jumătate de când acesta a fost investit în funcție, Primăria Bârla a reziliat contractual de asfaltare, primarul Voicu motivând în acea perioadă că nu s-a realizat decât 15% din proiect. În presa din Argeș, primarul Gheorghe Voicu declara atunci: „Am avut toată răbdarea necesară și am discutat în mai multe rânduri cu constructorul privind problema asfaltării DC 137. Firma respectivă nu avea capacitatea și nici experiența necesară pentru a realiza o astfel de lucrare. Pur și simplu ținea proiectul de asfaltare pe loc”.
Contractul a fost reziliat și s-a organizat o nouă licitație pentru efectuarea restului de lucrări din proiect. Finanțarea alocată de Guvern era valabilă până în decembrie 2018 și se urmărea încadrarea în termenul de finalizare a proiectului pentru a nu se pierde finanțarea. În noiembrie 2018 s-a semnat un nou contract (nr.41din 28.11.2018) privind realizarea obiectivului de investiții „Modernizare DC137 Malu-Șelăreasca – Bârla”, încheiat între Primăria comunei Bârla și Lider de Asociere SC Top Decon SRL. Valoarea investiției este de 4,75 milioane lei (47 miliarde lei vechi), fără TVA, cu o cofinanțare de 305.000 lei din partea primăriei pentru acest proiect guvernamental prin PNDL, la care se adaugă 328.435 lei din creșterile salariale. Cu TVA și sumele de cofinanțare, valoarea proiectului de asfaltare sare de 6 milioane lei, adică 60 miliarde lei vechi.
De la asfalt… la Tribunal
Primul constructor, Asocierea SC Wins Construct Project SA – SC Via Strade Internațional SRL, acționează în judecată Primăria Bârla în decembrie 2018, solicitând aproape 2,4 miliarde lei (factură restantă), dobândă la acești bani (actualizată până la efectuarea plăților), precum și restituirea garanției. După câteva termene pe la Tribunalul Argeș și pe la Curtea de Apel Pitești (la cererea Primăriei Bârla), dosarul este strămutat la Tribunalul Vâlcea. Judecata nu s-a terminat, sunt necesare expertize, calcule, socoteli… Plus că din cauza Covidului s-a mai tărăgănat treaba. Următorul termen este în septembrie, iar dacă se va întâmpla ca Primăria Bârla să piardă procesul, sumele care vor trebui plătite vor crește implicit valoarea drumului comunal în speță.
Drumul este gata… și nu prea
Pornit inițial în urmă cu vreo 6 ani în cadrul PNDL-1, proiectul de modernizare a DC 137 Malu-Șelăreasca-Bârla, ajuns acum PNDL-2, nu este încă finalizat deși până la sfârșitul lunii mai sunt două săptămâni. Despre calitatea lucrării nu putem să ne exprimăm ca specialiști, numai ca privitori. Cert este că încă se lucrează, mai este mult de lucru, și nu toți cetățenii din comuna Bârla care se învecinează cu acest drum sunt mulțumiți de cum s-au executat lucrările. Motive: diferența de nivel de la stradă la proprietățile lor, modul în care au fost executate rigolele, podețele…
Am încercat să-l contactăm pe Gheorghe Voicu, primarul comunei, pentru câteva lămuriri, însă acest lucru nu a fost posibil. Doream să-l întrebăm pe domnul primar, legat de proiectul de asfaltare al DC137, câți bani s-au plătit primei firme care s-a ocupat de investiție, care este punctul său de vedere legat de sumele cerute de această firmă în instanță și cine va suporta cheltuielile dacă Primăria Bârla va pierde procesul. În plus eram interesați dacă lucrarea va fi recepționată până la finalul acestei luni.
În încheiere trebuie să facem precizarea că acest demers jurnalistic a pornit în urma unor „contre” apărute pe rețelele de socializare (de la Bârla) între „suporterii” primarului și cei care susțin că asfaltarea acestui drum nu este chiar una „ca la carte”. Suntem curioși să aflăm (asta dacă și primarul Gheorghe Voicu va fi de acord și ne va sprijini) cât a costat în întregime asfaltarea celor 6,3 kilometri de drum comunal.