Un ofiţer trecut în rezervă acuză că accidentul din Dâmbovicioara în care au murit trei militari a avut drept cauză dotările slabe ale Armatei Române. Florin Paul Valea (43 de ani), un ofiţer arădean trecut în rezervă în martie 2017, de la Unitatea Militară 01218 Timişoara, le-a vorbit jurnaliştilor de la „Adevărul” despre echipamentele foarte vechi folosite de militarii români şi de cât de periculoase sunt aceste dotări.
„Trei militari morţi, şi nu pe un câmp de luptă, ci la ei acasă, în România, ucişi de neputinţa şi indolenţa sistemului, a celor cu grade mari, care, pentru a-şi conserva funcţiile, trec cu vederea gravele nereguli din sistemul militar. Trei militari morţi într-un accident cu un camion DAC, aşa-numitul sicriu pe roţi: fără ABS, ESP, cu aer condiţionat doar dacă deschizi gemurile şi roţi pe sistem de camere (la fel ca vechea Dacie), cu care, în caz de explozie a camerei, devii sclavul maşinii, nu mai ai niciun fel de control. În caz că eşti norocos, scapi, în caz contrar, mori sau îi omori şi pe alţii, aşa cum s-a întâmplat acum”. Florin Valea spune că tehnica folosită de militarii români este una învechită fizic şi moral. „Când am intrat în sistemul militar, în 1992, autocamioanele DAC şi ARO erau maşinile de bază, la fel ca şi acum, în 2017, maşini care, la întreţinerile periodice, în loc de piese de schimb şi consumabile primesc doar cârpe, ulei şi câteodată vaselină. Îmi amintesc cu amărăciune cum în Kosovo militarii străini îşi făceau poze cu ARO, care folosea ca frână de parcare bolovanul la roată, sau cum am împins, îmbrăcat în uniformă, autobuzul militar fabricaţie 1975, între graniţele dintre România şi Ungaria, sub privirile militarilor unguri care ne aşteptau cu Mercedes G Classe şi VW Transporter. Trebuie să mărturisesc că, în acele momente, ca şi militar te simţi învins de sistem”, mai declară Florin.
Claudiu DIŢA
Un Comentariu
Ionel
Domnule Florin dacă ştiai că s-a defectat sistemul de frânare la ARO (şi în mod sigur ştiai că doar de aia i- ai pus bolovan) de ce nu ai anunţat în scris superiorul?
Legea spune foarte clar: punerea în mişcare pe drumul public a unui autovehicul cu defecţiuni la sistemul de frânare atrage de la sine ridicarea permisului de conducere şi răspunderea penală după caz.