Două momente importante, examenul de evaluare națională și Bacalaureatul, au fost depășite cu bine de conducerea Inspectoratului Școlar Județean Argeș. Despre desfășurarea lor și performanțele obținute a vorbit pe larg „generalul” Dumitru Tudosoiu la emisiunea „Subiect de presă” difuzată, vineri, de „Antena 3” Pitești. Cei doi realizatori, Cristina Munteanu și Mihai Golescu, directorul ziarului nostru, l-au provocat pe invitat la o analiză sinceră și la o discuție transparentă despre mai multe aspecte ale învățământului.
Predăm mult și rămâne puțin În debutul emisiunii, s-a conturat un tablou general al sistemului de învățământ, Cristina Munteanu chestionând invitatul în privința aplicabilității cunoștințelor dobândite de un elev în anii de studiu. Inspectorul-șef a recunoscut: „Sistemul se bazează pe multă încărcătură pentru copil, pe acumulare de cunoștințe și prea puțin sau deloc pe dezvoltarea abilităților lui. Foarte multă teorie, prea puțină aplicabilitate. Dacă vrem să facem o schimbare consistentă, ar trebui umblat în planurile-cadru, în programa școlară, acolo unde, spre exemplu, constatăm că un elev care a intrat în clasa a V-a este speriat și bulversat că nu mai este cu învățătoarea, că fiecare profesor are cerințele lui, iar materiile nu sunt ușoare. Riscăm să predăm mult și să rămână puțin.” Avem speranțe măcar de acum înainte? Prof. Dumitru Tudosoiu crede că da: „Propuneri avem, noua lege a învățământului nu se va mai asuma guvernamental ca până acum, va fi constituită din contribuția tuturor celor interesați, asociații de părinți, de elevi, profesori, sindicate, inspectorate școlare, ONG-uri, toată lumea care dorește. Vor fi însumate toate ideile, vor fi discutate punctual. În Parlament, în Comisia de Învățământ sunt oameni cu carte. Va fi o lege fundamentală pentru țara noastră.”
Examenele nu dispar Reforma învățământului românesc, una repetată la nesfârșit în ultimii 30 de ani, „revoluționează”. Dispar tezele, mediile se calculează altfel, se schimbă multe dintre cele cu care eram obișnuiți. Ba, chiar examenele sunt puse sub semnul întrebării. E bine, e rău? Ce eficiență vor avea? Șeful ISJ Argeș și-a prezentat viziunea: „Erau lucruri de încărcătură pentru elev, teza, medii pentru fiecare semestru, sunt lucruri care se schimbă și eu cred că sunt benefice pentru sistem aceste schimbări. Dar examenele nu dispar, pentru că ele stabilesc un parcurs, o clasificare, ele sunt necesare, evident. Fără ele nu ai cum să evoluezi. Examenele la închierea ciclului gimnazial sau a celui liceal rămân, obligatoriu! Cert este că există și multă zvonistică în jurul subiectului despre note, calificative, ierarhizarea elevilor în clasamente.” Sunt multe voci care contestă în prezent necesitatea unor „clasamente” ale clasei întocmite pe baza rezultatelor. Prof. Dumitru Tudosoiu a explicat: „Oricum, într-o clasă se știe cine este cel mai bun la o anumită materie sau cine nu se descurcă. Scopul examenelor nu este de a stabili clasamente. Scopul evaluării este de a vedea, la un anumit moment, după parcurgerea unei perioade, nivelul la care a ajuns acel copil. Iar profesorul care constată că elevul are lacune, trebuie să intervină, să remedieze, pentru a nu merge mai departe cu acele goluri care-l vor afecta atunci când ajunge într-un ciclu superior de învățământ și se vor răsfrânge asupra lui. Nu clasamentul în sine contează. Nu notele sunt relevante în prima fază. Tu, ca profesor, să știi că din ceea ce ai predat, din munca depusă, ai mare parte dintre copii care au înțeles, care au asimiliat. Iar pentru cei ce nu țin pasul să intervină, să nu îi lase așa. Dacă facem evaluare doar de dragul evaluării, nu am făcut nimic!”
Procent enorm de contestații Inspectoratul Școlar Județean Argeș a organizat aproape perfect cele două examene, cel pentru evaluare națională și cel al maturității pentru elevii din clasa a XII-a, încheiate recent. Nu au existat probleme, iar rezultatele sunt peste așteptări. La evaluarea națională, procentul de 84% este grăitor. Județul Argeș a obținut locul II pe țară, ceea ce reprezintă o performanță! Iar la Bacalaureat, 76,8% este tot un rezultat foarte bun, cu 6% mai mare decât anul trecut. Dumitru Tudosoiu recunoaște: „Suntem pe podium, dar nu este meritul meu, eu nu am fost decât un bun organizator al acestor două evenimente importante, meritul este al elevilor, al familiilor care i-au susținut, al profesorilor care i-au pregătit, fie cei de la școală, fie cei de la meditație; pentru că – să fim serioși și să nu ne ascundem – există în anii terminali, în clasa a VIII-a și a XII-a, o pregătire intensă particulară.” Dacă organizarea a fost bună, nu aceeași percepție au avut-o părinții despre notele obținute, părerea generală fiind că profesorii din București, acolo unde au fost corectate lucrările din Argeș ar fi mai exigenți. Și, într-adevăr, până să fie rezolvate contestațiile, la Bacalaureat, în Argeș nu exista nicio medie de 10! Dar apoi au apărut… două medii maxime! „Peste 50% dintre elevi au depus contestații, asta este mare noutate a acestui an – enorm!”, a recunoscut Dumitru Tudosoiu.
Meditațiile, eterna problemă! „Nu e moral ca profesorul să își mediteze în particular proprii elevi de la clasă”, pune degetul pe rană editorialistul Mihai Golescu. Adept al fiscalizării meditațiilor, inspectorul școlar general a discutat de fiecare dată deschis despre subiect: „Vom avea în regulament precizări speciale, vom avea în Codul de etică sancțiuni prevăzute pe linie disciplinară la nivel de unitate de învățământ, va exista posibilitatea de a-l sancționa pe profesorul care face acest lucru! Ar fi un conflict de interese direct. Dacă eu, ca profesor, le predau elevilor, dar pe aceeași elevi îi primesc și în particular, îi meditez și iau bani de la ei, atunci, în clasă, cum fac evaluarea? E vorba despre moralitate, în primul rând! Dincolo de aceste cazuri punctuale, în general eu sunt primul de acord cu impozitarea, cu fiscalizarea. Orice muncă, orice venit trebuie impozitat! Că nu s-au găsit încă pârghiile – este adevărat, dar e treaba altora să găsească modalitatea.”