
Consiliul Județean Argeș (CJ) gestionează un aparat administrativ cu 502 posturi aprobate, dintre care 427 sunt ocupate și 75 vacante. În contextul reformei administrative naționale care prevede reducerea drastică a posturilor, autoritățile județene susțin că structura actuală este necesară pentru îndeplinirea atribuțiilor complexe și oferirea de servicii de calitate cetățenilor.
Complexitatea responsabilităților județene
CJ Argeș are în subordine un număr mare de instituții cu roluri diverse, de la sănătate și asistență socială, până la cultură și protecția mediului.
În prezent, sunt 502 posturi aprobate, dintre care 427 sunt ocupate, conform datelor oficiale.
Aceste posturi includ aparatul propriu și instituțiile subordonate care intră sub incidența OUG 63, cum ar fi Biblioteca Județeană, Muzeul Județean, Muzeul Golești și Salvamont.
Spitalele, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) și unitățile medico-sociale sunt exceptate de această ordonanță.
CJ Argeș are în administrare 9 spitale, inclusiv Spitalul Județean de Urgență Pitești și Spitalul de Pediatrie, care au rol regional și tratează pacienți din mai multe județe.
De asemenea, gestionează 4 unități medico-sociale și 5 instituții de cultură cu proiecte europene și finanțare guvernamentală.
Impactul reformei administrative și riscurile pentru proiecte
Reducerea numărului de posturi, susținută de premierul Ilie Bolojan, vizează eficientizarea aparatului administrativ și reducerea deficitului bugetar.
Totuși, la nivel județean, această măsură a provocat deja blocaje, cum ar fi stagnarea sau suspendarea unor proiecte importante, inclusiv finanțarea programului Anghel Saligny.
„Așa cum s-a admis, cifrele prezentate de premierul Ilie Bolojan au fost obținute pe baza unor date eronate colectate din teritoriu la nivel național. În plus, în 2023, prin Legea 296, s-a mai aplicat deja o reducere de 10% a posturilor.
În acest moment, apreciem că aparatul CJ Argeș este dimensionat corect pentru a funcționa eficient. Așteptăm să vedem procentul final care se va decide la nivel național și ce modificări va trebui să operăm. Atragem însă atenția că există riscul apariției unor sincope în activitate, deși vom depune toate eforturile pentru ca acest lucru să nu se întâmple”, punctează oficialii CJ Argeș.
CJ Argeș a demonstrat eficiență în accesarea fondurilor nerambursabile, cu peste 700 milioane euro investiți în ultimul mandat, depășind performanțele din ultimele trei decenii. Numai Direcția Strategii, Sinteze și Proiecte cu Finanțare Internațională a finalizat 26 proiecte în perioada 2014-2025, în valoare totală de peste 117 milioane euro, cu alte proiecte în implementare și depunere în valoare de peste 280 milioane euro.
Servicii sociale și culturale de calitate pentru cetățeni
CJ Argeș este printre puținele județe care au finalizat strategia europeană privind închiderea centrelor rezidențiale, mutând beneficiarii în locuințe protejate, crescând calitatea serviciilor oferite persoanelor vulnerabile.
DGASPC are în grijă peste 2.000 de persoane aflate în dificultate, inclusiv copii cu dizabilități, victime ale violenței domestice și persoane vârstnice.
„Trebuie subliniat că legislația prevede un anumit număr de angajați, cu specializările necesare, în aceste locuințe protejate – tocmai pentru a garanta servicii de calitate beneficiarilor. În alte județe, o parte dintre serviciile direcțiilor de asistență socială au fost externalizate către ONG-uri. Știm cu toții scandalurile legate de unele aziluri de bătrâni din trecut. S-a dovedit că, adesea, externalizarea nu doar că poate fi mai costisitoare decât furnizarea directă a serviciilor, dar și calitatea acestora poate fi deficitară”, subliniază reprezentanții CJ Argeș.
În plus, Argeșul are o rețea culturală complexă. Muzeul Județean, Galeria de Artă, Cetatea Poienari, Muzeul Golești și Teatrul „Așchiuță” – instituții pentru care se derulează investiții susținute din fonduri europene, guvernamentale și locale. Salvamont Argeș, o structură rară în țară, este un alt exemplu de responsabilitate și eficiență în domeniul protecției montane.
„Județul Argeș se încadrează în categoria acelor județe cu peste 500.000 de locuitori, ceea ce presupune, conform legilor în vigoare, un număr mai mare de angajați în administrația publică locală și județeană. Argeșul are 102 UAT-uri, cu care colaborăm și la care contribuim pentru investiții și bugete. Spre deosebire de alte județe, CJ Argeș are în subordine mai multe instituții și atribuții complexe”, explică responsabilii CJ Argeș.
Reforma administrativă trebuie să țină cont de specificul fiecărui județ și să fie implementată cu responsabilitate pentru a nu afecta serviciile publice și proiectele esențiale pentru comunitate. În cazul Argeșului, dimensiunea și complexitatea structurii administrative impun un aparat adaptat și bine dimensionat pentru a răspunde nevoilor cetățenilor și provocărilor regionale.
„În acest moment, apreciem că aparatul CJ Argeș este dimensionat corect pentru a funcționa eficient. Așteptăm să vedem procentul final care se va decide la nivel național și ce modificări va trebui să operăm. Atragem însă atenția că există riscul apariției unor sincope în activitate, deși vom depune toate eforturile pentru ca acest lucru să nu se întâmple”, conchide conducerea CJ Argeș.







































