O discuţie cu comisarul-şef Eduard Uscatu, şeful Serviciului de Paşapoarte al judeţului Argeş, este mai mult decât agreabilă. Pe cât de amabil, pe atât de informat şi concis în informaţii, şeful „Paşapoartelor” se vede că ţine cont de fiecare detaliu. Cel mai mult îl doare faptul că mulţi cetăţeni consideră că aici „se fac doar poze”, în condiţiile în care Serviciul este, totuşi, de o importanţă majoră, chiar de siguranţă naţională. Toţi angajaţii sunt poliţişti, dar pentru a nu le crea o senzaţie de disconfort cetăţenilor, ei vin la serviciu în civil. Activitatea este una intensă şi diversificată, iar datele vorbesc de la sine. Sunt, însă, şi elemente mai puţin ştiute care contează enorm.
Personal redus
Vorbim mai întâi despre personalul instituţiei. „Dacă în 2010 aveam 21 de posturi, în 2012 s-au redus două, iar în 2014 alte două. Acum avem o angajată în concediu pentru creşterea copilului şi o alta a câştigat concursul şi lucrează la Imigrări. Suntem, aşadar, doar 15 persoane, cu şase mai puţini decât în 2010. În plus, pe lângă activitatea pe care o au în fişa postului, aceşti angajaţi se ocupă şi de secretariat, arhivă (avem peste 600.000 de dosare) şi gestiune. Deci, pe lângă deficitul de şase, mai avem nevoie şi de trei oameni în plus”, ne-a spus Eduard Uscatu. Printr-un sistem de bonuri de ordine bine pus la punct se acoperă însă activitatea, deşi unii cetăţeni mai sunt nemulţumiţi. Inevitabil. Dar mulţi nici măcar nu sunt interesaţi să se documenteze înainte de a merge la Paşapoarte, aşa că pierd timp ulterior să îşi pună actele la punct.
Pe lângă Paşapoarte…
Lumea crede că la Paşapoarte se emit doar… paşapoarte. Fals. Aici se lucrează cu date operative şi aşa aflăm că, de exemplu, 212 argeşeni au primit interdicţie în perioada 1 aprilie – 30 iunie 2017 de a părăsi ţara. Motive: fie sunt la închisoare, fie sunt urmăriţi general sau local etc. Au fost retrase în acest sens opt paşapoarte. În acelaşi interval de timp, 43 de cetăţeni din Argeş au comis infracţiuni pe teritoriul altor state, fiind arestaţi sau reţinuţi pentru furturi (cele mai multe), trafic de persoane sau trafic de stupefiante. În plus, Serviciul de Paşapoarte a primit notificări şi privind familii din judeţul nostru care şi-au abandonat copiii în străinătate (trei cazuri). Şapte argeşeni au decedat în alte ţări în intervalul menţionat, iar unul a fost implicat în accident rutier, iar angajaţii din judeţ sunt cei care înştiinţează familiile. În plus, mai sunt nereguli cu paşapoartele, iar angajaţii Serviciului trebuie să le remedieze mergând la domiciile celor în cauză.
Statistică şi explicaţii
Revenind la date, aflăm că în perioada menţionată (deci, în numai două luni) au fost înregistrate 8.415 cereri pentru paşapoarte, cu 27,61% mai multe decât în acelaşi interval anul trecut. Numărul cererilor pentru paşapoarte temporare a crescut cu 123,15%, ajungându-se la 1.555, iar pentru paşapoarte electronice se înregistrează o scădere cu 1,9% (până la 5.038). La acestea se adaugă şi cereri primite de la ambasade (1.173 – plus 49,95%). Faţă de anul trecut, s-au înregistrat 27 de rebuturi la paşapoarte temporare (cu 12 mai multe), explicaţia fiind simplă: volumul de lucru mai mare dă peste cap şi aparatura. De ce acest volum uriaş de lucru? Simplu: „Pe de-o parte, mulţi optează pentru paşapoartele temporare cu valabilitate de un an, fiindcă sunt mai ieftine – 96 lei (se emit şi mai repede, fiind considerate la urgenţă); or, recomandarea mea este să nu se mai opteze pentru acest tip de paşaport, ci pentru cel electronic, care costă 250 lei şi e valabil cinci ani! De asemenea, acum expiră documentele pe 10 ani emise în 2007 şi în 2006. Expiră tot acum cele din 2012 emise pe cinci ani, plus paşapoartele pentru minori cu valabilitate de trei ani emise în 2014, la care se adaugă paşapoartele temporare emise anul trecut. Se mai adaugă perioada concediilor şi Brexit-ul (n.r. – ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană), în sensul că mulţi argeşeni care sunt în Marea Britanie se tem să nu aibă probleme dacă nu au paşaport”, ne-a declarat Eduard Uscatu. Un sfat: verificaţi bine toate actele înainte de a merge la Paşapoarte! „Este o problemă de securitate naţională. Un paşaport nu e de joacă, e un document care permite depăşirea graniţelor ţării, aşa că trebuie să fie tratat ca atare”, ne-a mai spus Eduard Uscatu.
Claudiu DIŢA