Argeș Mall are cu ce se lăuda! Este pe locul 1 în topul celor mai mari inaugurări din 2024.
În primul semestru din 2024 s-au livrat 106.000 mp de noi proiecte de retail, de peste trei ori mai mult decât în perioada similară a anului trecut, arată raportul de piață al Colliers.
După ani de zile în care oferta nouă a fost dominată de parcuri de retail în orașe medii și mici, consultanții Colliers anticipează o reorientare a pieței de retail spre proiecte cu o amprentă investițională mai mare.
Cele mai mari inaugurări din 2024 au fost Argeș Mall (51.400 mp), noul proiect al Prime Kapital/MAS REI în Pitești, urmat de Aurora Mall în Giurgiu (13.500 mp), dezvoltat de unul dintre cei mai activi dezvoltatori locali, Cometex și OK Shopping Center Bistrita (9.200 mp) dezvoltat de asemenea cu capital românesc.
În analiză au fost cuprinse și extinderile unor proiecte, precum PlazaM din Târgu Mureș cu 5.000 mp, dar și Sinaia Plaza și Retail Park Hunedoara, tot al Cometex, care însumează peste 15.000 mp de spații noi de retail.
Consultanții Colliers remarcă, de asemenea, o creștere a ponderii capitalul autohton investit în raport cu cel străin.
„Este o perioadă efervescentă pentru piața de retail, cu un număr considerabil de proiecte în diferite faze de dezvoltare, multe dintre ele în construcție, iar finalul lui 2024, stocul de proiecte ar putea depăși 4,6 milioane de metri pătrați. Analizând consumul, după ani de inflație ridicată, situația se îmbunătățește. Ocuparea forței de muncă și salariile cresc din nou mai rapid decât inflația, iar nivelul de încredere a consumatorilor, conform Eurostat, se apropie de maximele pre-pandemice”, explică Liana Dumitru, Director Retail Agency la Colliers.
Segmentul alimentar este în continuare cel mai dinamic, cu un apetit extrem de ridicat pentru expansiune în 2024, intrând și nume noi în piață, cum ar fi lanțul de magazine Zabka din Polonia, care plănuiește o expansiune rapidă cu conceptul Froo.
Noile proiecte au fost bine primite de piață și se observă în continuare un interes puternic din partea chiriașilor pentru deschiderea de magazine. Rata de neocupare rămâne scăzută în proiectele dominante, chiar cu liste de așteptare în unele dintre cele mai populare mall-uri.
O estimare preliminară pentru 2025 prevede aproximativ 200.000 mp de noi livrări, incluzând extinderea Mall of Moldova în Iași de către Prime Kapital/MAS REI, cu 62.000 mp. Astfel, România ar putea depăși pragul de 5 milioane mp de spații de retail până la sfârșitul lui 2026, marcând o schimbare semnificativă în piață din perspectiva investitorilor.
Sursa: Forbes