Argeș. Avertisment dur. Schimbarea pe care nimeni nu o bănuia.
Creşterea salariului minim, cererea de forţă de muncă tot mai bine pregătită, electrificarea industriei auto, dar şi criza componentelor din ultimii ani au determinat o reaşezare a forţei de muncă din industria auto locală. Deşi sunt în continuare peste 230.000 de salariaţi în automotive, locul lor de muncă s-a schimbat.
Cele 20 de companii cu cele mai mari reduceri de angajaţi între 2018 şi 2023 şi-au micşorat numărul angajaţilor cu mai bine de 25.000 de salariaţi, potrivit datelor centralizate de ZF şi Bridge to Information.
Din top trei companii cu cele mai mari reduceri de personal – Yazaki, SEWS şi Draexlmaier sunt producători de cablaje, la fel şi Leoni, care a anunţat deja până ieri două campanii de reducere de personal în 2024. Pe de altă parte, producţia de cablaje necesită forţă de muncă ieftină. De aceea în România tocmai producătorii de cablaje au fost primii care au venit după 1990, iar creşterea salariului minim pe economie a dus la reducerea numărului angajaţilor acestora. Pe de altă parte, pe măsură ce maşinile electrice devin mai simple, iar producătorii auto mizează pe configuraţii standard, reducând complexitatea maşinilor, sunt necesare mai puţine cabluri într-un vehicul.
„Producătorii sunt acum într-o poziţie puţin mai bună decât furnizorii de componente, deoarece pentru maşini există cerere, iar nevoia de mobilitate va exista, indiferent că va fi una electrică sau pe benzină. Pe de altă parte, dacă ne uităm la producătorii de componente, acolo avem o provocare mai mare deoarece nu toţi vor reuşi să facă tranziţia către electrificare“, a explicat Szabolcs Nemes, managing partner în cadrul Roland Berger România, în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România, realizată de ZF şi CEC Bank.
Tocmai datorită creşterii producţiei de componente complexe, care necesită forţă de muncă bine pregătită, cifra de afaceri a sectorului auto în România continuă să crească, pe măsură ce în piaţa europeană a revenit cererea pentru maşini, iar uzinele auto, dar şi marii producători de componente nu s-au mai lovit în 2023 la fel de puternic precum în 2022 de lipsa componentelor electronice.
„În 2023 am înregistrat o uşoară creştere a cifrei de afaceri a sectorului auto în România la 33 mld. euro şi echivalentul a 13% din PIB-ul României, iar numărul salariaţilor din industrie este de circa 230.000“, a explicat Adrian Sandu, secretar general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
Din total business auto, Dacia şi Ford reprezintă de obicei un sfert din total, adică în jur de 8 mld. euro, iar „grosul“ este reprezentat de marii producători de componente auto.
Sursa: Ziarul Financiar