Continuăm să vă prezentăm tineri cu care ne mândrim. Elevi talentaţi care, prin muncă şi seriozitate, au obţinut rezultate notabile la concursuri prestigioase. Săptămâna trecută v-am relatat despre adolescenta care a reprezentat judeţul la olimpiada naţională de istorie. Astăzi vă vom face cunoştinţă cu un alt „diamant” al învăţământului piteştean: Alexandra Păun, elevă în clasa a IX-a la Colegiul Naţional „Zinca Golescu”. Ea a obţinut menţiune la olimpiada naţională de limba latină.
O limbă vie
– Ce te-a făcut să alegi tocmai limba latină?
– Limba latină este limba originilor noastre, pe care suntem datori să o ducem mai departe din respect pentru poporul din care facem parte.
– Este prima ta participare la un astfel de concurs? Cum ţi s-au părut subiectele?
– Este prima dată când ajung la faza naţională a unui concurs. Subiectele au fost potrivite pentru acest nivel. Mie mi s-au părut provocatoare.
– Crezi că a fost un avantaj că ai susţinut examenul chiar în liceul tău?
– Nu cred că locul în care se ţine un examen are vreo importanţă pentru concurenţi. Deci, nu cred că a fost un avantaj.
– Este latina o limbă moartă?
– Nu, este o verigă între limbile romanice pe care eu le studiez (română, franceză). Nu ştiu de ce unii o consideră limbă „moartă”. Acest lucru nu poate fi posibil decât dacă o omorâm noi prin ignoranţă.
– Crezi că este necesară limba latină în şcoli?
– După cum am amintit anterior, faptul că limba latină nu este o limbă vorbită nu înseamnă că este moartă. Rolul ei este de a-i face pe elevi să gândească logic, să înveţe raţional o limbă străină. Dacă mă întrebaţi pe mine ce părere am despre eliminarea acestei materii, în mod normal voi spune „nu”, în primul rând pentru că respect orice materie din programa şcolară, iar în al doilea rând pentru că este materia căreia i-am dedicat o mare parte din timpul meu şi care mi-a adus satisfacţie.
– Cei mai mulţi elevi nu dau importanţă acestei materii. Cum i-ai motiva să studieze limba latină?
– Latina este un „amestec” interesant între istorie, logică, matematică şi limbi străine. Deci, le-aş spune elevilor că, indiferent de profilul pe care îl urmează, să înveţe la limba latină ca şi cum ar practica un joc al gândirii.
„Munciţi şi fiţi serioşi!”
– Ce alte materii te mai atrag?
– Greu de răspuns la această întrebare: istorie, limba engleză, limba franceză, limba română.
– Cum îţi petreci timpul liber?
– Nu am avut foarte mult timp liber în acest an şcolar. Totuşi, în scurtele momente de răgaz, am citit, am vizionat filme sau am ascultat muzică.
– Ce carieră ai vrea să urmezi?
– Mi-aş dori să ajung profesor universitar, cu specializarea limba engleză-limba arabă, deoarece îmi doresc să-i ajut pe tineri să descopere frumuseţea şi aplicabilitatea limbilor străine.
– Cât este de importantă susţinerea profesorului în astfel de acţiuni?
– Este esenţială. Şi când spun susţinere, mă refer atât la latura educativă (profesorul îţi oferă informaţiile şi cunoştinţele de care ai nevoie), cât şi la cea morală.
– Ce sfat le-ai da celor care îşi doresc să aibă o astfel de performanţă?
– Sfatul meu este unul singur: munciţi şi fiţi serioşi!
Ioana RADU