Inginerul piteştean Bogdan Suditu mai înfige un pumnal în şalele, deja încovoiate de scandalul Volkwagen-Audi, ale industriei auto germane, după ce a demonstrat că airbagurile produse la Timişoara de concernul Continental au mari probleme în funcţionare, putând fie să se declanşeze atunci când nu e cazul, fie să nu se declanşeze deloc la impact. În SUA, autorităţile cu atribuţiuni în domeniu au declanşat deja o anchetă asupra concernului german.
Ziarul nostru a relatat, de-a lungul anilor, în câteva rânduri, despre lupta în Justiţie dintre inginerul piteştean Bogdan Suditu şi concernul german Siemens, a cărui divizie producătoare de airbaguri de la Timişoara, unde lucra Suditu, a fost „înghiţită” ulterior de concernul Continental. Concret, inginerul Suditu a fost o vreme şeful compartimentului „research&development safety airbag”, adică a unui compartiment care se ocupa cu cercetarea şi dezvoltarea siguranţei airbagurilor, fiind responsabil direct de testarea unităţii electronice care comandă deschiderea, la nevoie, a acestei perne de aer menită să salveze vieţi în caz de accident.
Revenind, pe scurt, la povestea inginerului Suditu, acesta a fost dat afară din serviciu, a contestat în Justiţie decizia şefilor săi nemţi, susţinând că a fost una abuzivă. Justiţia i-a dat dreptate, printr-o decizie definitivă şi irevocabilă, aşa că, din acest punct de vedere, lucrurile sunt limpezi.
„Aveţi probleme cu airbagurile”
Inginerului piteştean i s-a tras, de fapt, de la aceste unităţi electronice de control (numite, în limbaj şoferesc, calculatoare de airbag), de a căror testare a fost răspunzător nemijlocit. Încă din anii 2006, respectiv 2007, dl Suditu şi-a informat în scris şefii direcţi (dăm aici doar două nume: Mathias Weichkman şi Peter Grun, ambii manageri germani) despre faptul că există mari probleme cu funcţionarea acelui dispozitiv vital în caz de accident. „…Am descoperit că unele dintre produsele noastre electronice sunt instabile, ceea ce înseamnă că… comanda pentru umflarea airbagului ar putea să nu îl declanşeze la timp… am subliniat că avem probleme de calitate foarte serioase şi că… procesele de calitate (al fabricării airbagurilor – n.r.) nu sunt respectate”, le scria la vremea respectivă inginerul piteştean şefilor germani ai concernului Siemens, actualmente Continental.
„Vă rog să înţelegeţi că vieţile pasagerilor (din maşinile echipate cu airbaguri produse de Siemens-Continental – n.r.) sunt în pericol! Am descoperit, în 2007, că procedura de testare este insuficient de bună şi, de aceea, o cutie a Pandorei defecţiunilor se poate oricând deschide”, avertiza dl Suditu, acum opt ani, managementul german al fabricii de airbaguri de la Timişoara. În loc de mulţumiri pentru semnalări, inginerul piteştean s-a ales cu persecuţii de tot felul (cei care au lucrat sau lucrează în mediu corporatist ştiu prea bine despre ce e vorba), cu şicane cotidiene şi, finalmente, cu desfacerea contractului de muncă. În această privinţă, cum spuneam, Justiţia a făcut dreptate, dispunând reangajarea sa şi plata lefurilor cuvenite.
S-a deschis cutia Pandorei
În schimb, problemele semnalate la airbaguri au rămas. Iar cutia Pandorei de care vorbea inginerul nostru a început să se deschidă. Un exemplu în acest sens, luat la întâmplare din presa americană: în martie 2008, un tânăr din Florida a intrat cu maşina sa, o Honda echipată cu airbaguri făcute de Siemens-Continental, într-un perete, cu viteza de circa 90 km/oră, iar airbagurile nu s-au deschis. Şoferul a fost grav rănit. Constructorul nipon a primit 1.575 de plângeri legate de funcţionarea airbagurilor, astfel că a decis rechemarea în service a 341.000 de maşini Accord, cărora li s-a înlocuit unitatea electronică de control a airbagurilor (exact piesa despre care Suditu avertiza că e făcută prost), produsă de Siemens-Continental. Ştirea din urmă a furnizat-o agenţia de presă Reuters, deci o putem lua de bună.
Milioane de maşini cu probleme
Rechemări în service, pentru exact aceeaşi problemă, au anunţat şi alţi constructori auto de prestigiu: Fiat, BMW, Chrysler, Mazda, Mercedes Benz şi Volkswagen (despre prestigiul acestuia din urmă se ştie deja, nu mai detaliem). Potrivit declaraţiilor doamnei Mary Arraf, purtător de cuvânt în cadrul concernului Continental Automotive, între 1,5 şi 2 milioane de maşini înmatriculate în SUA, echipate cu airbaguri Continental, au fost deja sau vor fi rechemate în service anul acesta, pentru a se înlocui reperul indicat de inginerul Suditu ca fiind prost făcut. La nivel global, conform unei ştiri transmise de agenţia Reuters, oficialii concernului german au informat că în jur de cinci milioane de maşini, echipate cu airbaguri produse de acesta, vor fi rechemate în service, pentru înlocuirea piesei cu pricina.
Potrivit portalului de specialitate theautochannel.com, Biroul American de Siguranţă a Traficului Rutier a deschis, în august anul trecut, o investigaţie împotriva concernului german Siemens-Continental, care vizează maniera defectuoasă de funcţionare a airbagurilor produse de acesta. Mai mult, în statul american Florida există deschis cel puţin un proces prin care germanilor li se cer compensaţii ca urmare a unui accident rutier, în care airbagurile Continental nu s-au deschis, provocând răniri ale pasagerilor. În toate cazurile, vizat este acel modul electronic de comandă, din cauza căruia (după ce i-a semnalat gravele probleme) inginerul piteştean Bogdan Suditu a pătimit ce-a pătimit.
Măsuri în Europa?
Deocamdată, împotriva concernului Continental nu ştim să se fi luat vreo măsură punitivă ori să se fi declanşat vreo anchetă oficială şi în Europa (aşa cum nici conaţionalii de la Volkswagen n-au păţit, încă, nimic, deşi au escrocat o planetă întreagă vreme de un deceniu). Totuşi, maşini echipate cu airbaguri cu probleme mari de calitate, produse la Timişoara, circulă nu doar în SUA, ci şi pe şoselele bătrânului continent. Inclusiv pe cele din România. Mărfii de proastă calitate, dacă e făcută în Germania, noi îi spunem „erste klasse”.
Sorin SIMION
4 Comentarii
Bogdan SUDITU
Bogdan Suditu sunt.
Ma astept sa fiu injurat puternic de catre echipa domnilor Aurel Stanciu si Christian von Albrichsfeld.
Au facut-o si in trecut.
Dar inainte sa ma injure, ar fi frumos sa spuna dumnealor cum si-au batut joc de tinerii
ingineri de la Continental Automotive Romania SRL din Timisoara.
Si cum si-au batut joc si de femeile gravide.
Da, ati citit corect!
Nici femeile gravide nu au scapat de batjocura acestor nemernici.
Cazul este in curs de judecata la Judecatoria Timisoara si este inregistrat cu numarul
13908/325/2017
Pe numele domnilor Aurel Stanciu si Christian von Albrichsfeld exista doua plangeri penale, formulate de mine.
Poate ca a venit timpul sa fie si dumnealor judecati in conformitate cu legile acestei tari.
Legi de care dumnealor si-au tot batut joc.
Fostul director al fabricii de componente electronice din cadrul Continental Automotive Romania, domnul Peter Grun spunea raspicat, in sedinta, ca il doare in cot de legile Romaniei.
Andrei
Acelasi papagal, cand s-au terminat banii incepi iar sa urlii, munca nu iti prea place dar cersesti
Mihai
Munca este pentru maşini şi tractoare.
Niciun milionar din România nu a făcut bani prin muncă proprie, ci prin furt şi pe spinarea altora.
Aţi văzut vre- un politician sau acoperit care să aibă bătături în palmă, sau să- l doară capul de prea mult creier încins? Nu este cazul. În schimb palate şi excursii cât cuprinde.
Anonim
Sef de departament? Ti-ai dat demisia de bunavoie dupa ce ai fost reangajat si acum urlii de foame cand s-au terminat banii….Lasa omu’ ala sa se odihneasca acolo unde e, nu ti-e rusine? vorbesti in numele altor angajati fara sa iti dea nimeni nici un drept, continui sa aberezi la fel ca si atunci cand te-au reangajat…penibil