# Biologia, fizica şi chimia – studiate doar teoretizat
Ministerul Educaţiei a publicat, în această săptămână, rezultatele la testarea PISA 2018. După cum v-am relatat, România s-a clasat pe locul 47 din 79 de ţări. Elevi din două şcoli din Argeş au participat la acest tip de testări organizate la nivel internaţional. Revenim la acest subiect de interes naţional, consemnând şi opinia inspectorului şcolar general adjunct Sorinel Fusea.
„Sigur că pentru o ţară e neplăcut să se plaseze pe ultimele locuri în urma aplicării unor teste ce-i privesc pe elevi, dar există şi o oarecare doză de subiectivism. Raportat la ceea ce oferă sistemul nostru de învăţământ, aceste probe de verificare a cunoştinţelor sunt realizate într-o manieră total diferită, vizând un tip de competenţe diferite. Este bine ştiut că elevii noştri au parte de un sistem bazat pe acumulare şi reproducere de cunoştinţe, fără o urmărire a aplicării practice a învăţăturii. Dar cum s-ar putea realiza acest lucru fără o bază materială adecvată, fără o programă care să urmărească acest lucru? Nu de puţine ori şcolile noastre în loc să dezvolte şi să modernizeze laboratoarele funcţionale le transformă în săli de clasă, iar motivele sunt diverse.
O altă problemă o constituie alegerea şcolilor în care se aplică aceste teste şi numărul acestora. În ţară au fost nominalizate în jur de 180 de şcoli. Or, numai în judeţul Argeş există 202 şcoli cu personalitate juridică şi 300 de structuri. Anul trecut au fost nominalizate două unităţi de învăţământ din Câmpulung aflate, ca nivel al elevilor, diametral opuse. Nu avem o situaţie a rezultatelor obţinute de şcolarii noştri, deci nu putem să tragem o concluzie corectă. Sunt convins că rezultatele obţinute s-au situat la poli.
Ca o concluzie personală, am obţinut cam ceea ce le-am oferit elevilor în concordanţă cu acest tip de teste la prima vedere. Mă întreb: oare ce rezultate s-ar obţine dacă aceiaşi elevi le-ar repeta?
Nu este îmbucurător faptul că elevii de astăzi nu mai parcurg un text pentru a percepe cele scrise, că au probleme în a citi fluent şi, mai ales, în a interpreta ceea ce citesc. Este mult mai simplu şi mai atrăgător pentru ei să utilizeze tehnologia în alte scopuri, decât pentru a citi. Calculele aritmetice simple mai au, oare, astăzi aceeaşi pondere în şcoală, ca în trecut? Cu siguranţă că pentru un copil e mai simplu să folosească telefonul sau calculatorul – şi poate mai rapid. Ştiinţe… Ce ştiu elevii de vârsta celor testaţi despre ele, când ei studiază biologie, fizică, chimie şi asta doar teoretizat? Ce modele le oferă societatea şi mass-media reale, valoroase, în afară de cele din sport, poate? În acest context este simplu să concluzionăm că avem analfabeţi funcţionali, dar asta nu este suficient pentru a remedia acest lucru”, a spus Sorinel Fusea.
2 Comentarii
ION
Cei de la ISJ Arges s-au ocupat doar de colectarea și livrarea șpăgilor pentru buzunarele proprii și pentru cele mai înalților de la București, nefăcând nimic pentru educație și învățământ.
Domnule Fusea mai bine ai tăcea din gură și ai merge acasă, dar de unde să ceri bun simț???
Vorba ceea: de unde nu e nici D-zeu nu cere.
Anonim
Domnule Ion,nu mă cunoști, nu te cunosc, dar eu bun simț am, în schimb dumneata,NU.