# „Haideţi să încercăm un an fără un ministru al Învăţământului!”
Invitat la „Subiect de presă„, academicianul Gheorghe Păun a făcut afirmaţii tăioase referitoare la sistemul de învăţământ şi consideră că incluziunea politicului generează marile probleme.
Gh. Păun: „Fiecare ministru vine cu sloganul «Să pregătim oameni care să găsească un loc de muncă». Locurile de muncă se vor schimba mult în viitor şi toate vor fi din zona nouă, informaţională, fizică… Eu fac o comparaţie cu sportul: inclusiv cei de la ping-pong, de la tenis merg la sala de forţă şi îşi dezvoltă muşchii. Muşchii pe care şcoala ar trebui să îi dezvolte la elevi sunt în… creier. Să nu ne mai plângem că le dăm de lucru acasă. Să le dăm! Se mai spune şi că se face prea multă carte care nu le foloseşte copiilor. Fals! Tot ce antrenează muşchii minţii foloseşte! Nu numai şcoala românească are probleme… Nu numai şcoala românească e în derută… Uitaţi-vă la câte experimente se fac în lume. Peste tot se caută alternative. De ce? Pentru că cineva, undeva, simte nevoia unei alte şcoli. Trebuie o altă şcoală pentru că ştiinţa e alta.
Se fac critici la adresa învăţământului superior şi la adresa liceului că ceea ce se predă a fost descoperit în matematica secolului XIX, că la facultate se face matematică învechită. Dar nu se poate altfel! Dacă nu fac bazele algebrei, analizei ş.a., care toate au fost puse în secolul XIX, n-am ce face! Şcoala trebuie să rămână în urma ştiinţei! Să nu mai criticăm că şcoala s-a învechit – în fond, nu se poate altfel. Fără matematica şi fizica secolului XIX nu se poate învăţa. Experimente în şcoală se fac în multe locuri, din păcate, aş zice. Profesorul Moisil – aura lui ne acoperea în facultate! – spunea: «Cea mai bună reformă a învăţământului românesc ar fi ca în 10 ani să nu se facă nicio reformă». Citeam în presă că în 30 de ani în România s-au făcut 62 de reforme… Să nu facem experimente pe un asemenea sistem, să-i lăsăm mai multă energie. Am început şcoala fără ministru. Haideţi să încercăm un an fără un ministru al Învăţământului (mi-l asum!). Sunt subsisteme ale societăţii care trebuie decuplate de la politic. Soluţia? Fără incluziunea politicului (cred că e un cuvânt cheie!), lăsând profesioniştii să-şi fac meseria cu mai multă stabilitate.”
Strategii
E normal să arătăm unde nu merge bine în şcoala românească, pentru a fi îndreptate lucrurile. Ce trebuie făcut în continuare? Cum se văd lucrurile la Academia Română?
Gh. Păun: „Academia nu poate rezolva lucruri. Academia poate pune degetul pe rană. Academia, de vreo 10 ani, a încercat ceva strategii de dezvoltare ale României. Plecând de la studierea situaţiei s-au scos trei volume – fiecare de câte o mie de pagini, cu copertă roşie, dând trei soluţii: una optimistă, una realistă, una pesimistă. Deci, trei volume groase: capitol de Învăţământ, capitol de Energie, capitol de Agricultură etc… Aceste volume cu strategii de dezvoltare ale României au ajuns în multe biblioteci. Lângă cele trei volume s-a scris un volum de câteva sute de pagini; tot prea mare, nu? S-a mai scris unul şi mai mic, de vreo sută de pagini. Domnule, au primit câte un compendiu şi un minicompendiu mai mulţi politicieni; nu ştiu dacă au primit şi acele volume de o mie de pagini. Vreo doi dintre ei care au venit prin Academie la aniversările noastre au spus: «Am citit, mulţumim mult, o să ne fie de mare folos!» Dar tare mă tem că ei n-au citit decât… coperta!”. Poate ar fi trezit interesul (naţional) o strategie de dezvoltare cu… benzi desenate!
Monografie
În cadrul emisiunii a fost prezentată monografiei care marchează Centenarul Colegiului Naţional „Vlaicu Vodă” Curtea de Argeş. Realizată profesionist, cartea este semnată de patru cercetători – Luminiţa Enescu, Dragoş Chistol, Valentin Motreanu şi Marius Păduraru – fiind rodul unui contract de colaborare între Muzeul Judeţean şi Asociaţia Culturală Curtea de Argeş, proiectul fiind susţinut financiar de aproape 20 de absolvenţi ai liceului omagiat. Ideea scrierii monografiei îi aparţine lui Gh. Păun. Printre cei care au ajutat la apariţia lucrării se numără, alături de academician: directoarea colegiului, Ştefana Florea, directorul adjunct, Ilie Iana, profesorii Costel Gheorghe, Ileana Popescu, Ion Ungureanu, Petre Popa etc.
Spre finalul lunii iulie a.c., când monografia era aproape de definitivare, Colegiul „Vlaicu Vodă” a primit Crucea Casei Regale a României, prin decizia Majestăţii Sale Margareta, custodele Coroanei Române – „un frumos şi meritat omagiu adus şcolii la Cententar, slujitorilor ei, din 1919 şi până astăzi” (Gh. Păun). Cartea va fi lansată la 4 octombrie, la Casa de Cultură din Oraşul Regal, evenimentul editorial fiind completat de un spectacol. Cu acest prilej, în curtea colegiului va fi dezvelită o placă comemorativă, cu binecuvântarea ÎPS Calinic, arhiepiscop al Argeşului şi Muscelului.
Aacademicianul Gheorghe Păun este unul dintre cei mai educaţi profesori argeşeni de matematici din România, membru al Uniunii Sscriitorilor din România, inventator, om de cultură, redator-şef al revistei lunare „Curtea de la Argeş”. Absolvent al Colegiului Naţional „Vlaicu Vodă” Curtea de Argeş (în 1969), Gheorghe Păun a făcut performanţă plecând de la şcoala românească şi se înscrie, la ora actuală, în cvartetul academicienilor (în viaţă) pe care îi are judeţul.
Un Comentariu
Anonim
Aveți perfectă dreptate!
Învățământului românesc i-ar fi mai bine fără ministrul la educație și mult mai bine fără minister și inspectorate școlare.
Atât ministrul educației, angajații ministerului cât și angajații inspectoratelor școlare nu sunt decât nici paraziți care nu numai că sunt niște sugative bugetare, dar și sabotează la greu educația din România.