A început anul şcolar cu bune, cu rele. Primul clopoţel a sunat, ieri, la emisiunea „Subiect de presă” de la „Antena 3” Piteşti. Realizatorii, Cristina Munteanu şi Mihai Golescu, l-au chemat la… catedră pe inspectorul şcolar general Dumitru Tudosoiu. Câteva dintre ideile dezbătute pe micul ecran citiţi în ceea ce urmează.
Decizia politică se răsfrânge în şcoli
Ca urmare a frământărilor politice, este prima dată în istoria României când a început anul şcolar fără să existe un ministru titular al Educaţiei. „Apele” sunt nesigure şi în teritoriu. Decizia politică se răsfrânge în şcoli. Având în vedere jocurile politice preelectorale este posibil, teoretic, ca „generalul” Tudosoiu să plece în orice zi din fruntea inspectoratului şcolar, cu sau fără contract, mandatul acestuia fiind prelungit maximum un an, în urma concursului pe post pe care l-a promovat acum patru ani.
Dumitru Tudosoiu: „Este pentru prima oară în istoria României când anul şcolar începe fără un ministru al Educaţiei, fără un titular pe post cu responsabilităţi precise şi cu obligaţii din fişa postului de ministru extrem de precise. Îi amintesc preşedintelui Româinei în funcţie – şi pe această cale – că la bază este profesor. Domnia sa a îndeplinit rolul şi a avut onoarea să fie inspectorul şcolar general al al judeţului Sibiu, înainte de a fi primarul Sibiului şi înainte de a deveni preşedintele României. Ştie foarte bine domnia sa ce înseamnă sistemul de educaţie la nivel judeţean şi, mai ales, la nivel naţional. Ştie foarte bine că avem nevoie de metodologii, de ordine de ministru care aprobă metodologiile în vigoare. Vorbim de o generaţie care se pregăteşte de examenele naţionale, de o generaţie care intră în clasa pregătitoare, de bacalaureat, de evaluarea naţională… Vorbim de evaluările pentru clasele II, IV, VI – şi aici trebuie un titular pe post, să vină şi să puncteze lucrurile de care noi ne vom lovi pe tot parcusul acestui an şcolar. Or, neavând ministru titular, este foarte greu. Activitatea ministerului nu se blochează, dar este îngreunată şi amânată în termene, în calendare – şi pentru profesori, şi pentru elevi”.
Droguri pe drumul către şcoală
La emisiune s-a discutat despre focarul de prostituţie infantilă depistat, chiar la începutul anului şcolar, la Câmpulung. S-a vorbit şi despre neputinţa statului român de a pune capăt consumului de droguri, alcool şi tutun.
Siguranţa copiilor ar trebui să fie o preocupare continuă şi comună, cu responsabilităţi asumate deopotrivă de familie, şcoală şi autorităţi. Pe drumul de acasă către şcoală se pot întâmpla foarte multe lucruri cu urmări dramatice – vezi cazul de la Caracal. Ca măsură de prevenţie, inspectoratul şcolar a încheiat parteneriate cu reprezentanţii organizaţiilor Antidrog, Poliţiei, Jandarmeriei; aceştia îi informează pe copii cu privire la riscurile la care sunt expuşi în afara şcolii şi ai familiei.
Dumitru Tudosoiu: „Eu cred în această entitate care trebuie să funcţioneze în strânsă legătură: şcoală-elev-familie. Toţi trei factorii trebuie să conveargă către un scop comun: buna creştere, buna educare şi stabilirea unui drum în viaţă, profesional, intelectual al copilului. Degeaba face şcoala eforturi, dacă familia nu face. Degeaba face familia eforturi, dacă şcoala nu se up-datatează la nevoia copilului. Dar peste tot, în orice formă a educaţiei. Vorbim de cei şapte ani de acasă, de reguli de bună purtare, de maniere, de politeţe, de a discuta, de a răspunde într-un dialog, de a te comporta într-un mediu organizat, gen într-o sală de clasă… Dirigintele joacă un rol, dar din păcate trebuie să recunoaştem şi ce nu este suficient de bine. O oră pe săptămână de dirigenţie, de 50 de minute, nu rezolvă problemele, nevoile unei clase cu 30 de copii. Când unul dintre cei trei factori ai mecanismului nu-şi face treaba, e clar că se întâmplă lucruri nedorite. Entitatea şcoal-elev-famile trebuie îmbrăcată cumva şi în haina autorităţilor publice care sunt implicate: Poliţia, Jandarmia şi alte organe abilitate verifică consumul de droguri, alcool şi ţigări sau cazurile de violenţă, iar autoritatea publică locală, judeţeană şi naţională asigură finanţarea sistemului”.
Sancţiuni pentru meditaţii
La „Subiect de presă” a fost reluată eterna temă a meditaţiilor. Au fost puşi la colţ acei profesori care îi obligă pe elevii de la clasă să facă meditaţii cu ei (contra-cost, bineînţeles). E bine de ştiut că, în conformitate cu regulamentele interne ale şcolii, în urma unei sesizări, se pot face cercetări disciplinare în această speţă. Iar dascălul găsit vinovat poate primi avertismente, i se poate retrage posibilitatea de a candida pentru obţinerea unui grad didactic, poate fi „ars” la salariu sau, cea mai dură pedeapsă, i se poate desface contractului de muncă.