Pendula istoriei a bătut şi ora Raliului Sibiului. O competiţie caracterizată de localnicul Călin Bucur drept „una frumoasă, de mare viteză în ziua a doua, foarte tehnică în prima zi”.
O întrecere cu de toate
Iar publicului sibian, avid motorsport, i-au fost satisfăcute pe deplin aşteptările. Spectacolul a fost prezent în permanenţă, pigmentat şi de senzaţii tari. Cireaşa de pe tort le-a fost oferită de concitadinul lor, Sebastian Barbu, care s-a impus fără probleme în raliul de casă. Pilot de mare talent, serios, cu o matură înţelegere a tacticii întrecerii, sibianul este fiul lui Gigi Barbu, navigator cu rezultate remarcabile în anii ’80, component un timp şi al echipei Dacia. Prin acestă primă victorie, Sebi şi-a dezvăluit strălucirea, ocupând un loc pe deplin meritat în constelaţia stelelor pilotajului autohton.
Fără a-i diminua reuşita, putem presupune că drumul său spre victorie i-a fost netezit de abandonul prematur al favoritului apriori al întrecerii, Simone Tempestini. Care s-a produs după doar 800 de metri de la startul primei probe speciale! Pe un viraj mascat de un vârf de pantă, maşina clujenilor a acroşat vegetaţia de pe dreapta drumului, contact în urma căruia a ricoşat în stânga, unde a lovit frontal, cu o rară violenţă, un dâmb. Scăpat de sub control, Hyundai-ul s-a rotit de câteva ori ca un titirez, după care epava a ceea ce fusese până atunci „maşina de bătut” în raliuri s-a oprit în mijlocul drumului, blocând trecerea! O probă considerată drept „inutilă” de către Valentin Porcişteanu.
„Paguba mare”, spune Dacian Banca, şi are perfectă dreptate. Un astfel de autoturism, deşi provine dintr-un model de serie, în configuraţia cursei costă de la 200.000 de euro în sus!
Primul ajuns la faţa locului a fost cuplul Porcişteanu-Dobre, aflat în cursă imediat după clujeni. Vali: „Ne-a oprit Sergiu (Itu; copilotul) înainte de vârful în panta cu pricina. Mi-a picat faţa când am văzut maşina împrăştiată pe tot drumul. Şi mi s-a tăiat tot cheful. Prea mulţi bani,… prea uşor poţi ajunge să faci totul praf”.
După un început de cursă neobişnuit de reţinut, cei doi piteşteni au crescut „uşor, uşor” ritmul şi au încheiat prima zi a întrecerii pe locul doi, în spatele lui Barbu. „Mâine, îmi spunea Vali, încercăm să recuperăm, dar fără a forţa inutil. Probele sunt de mare viteză şi periculoase. Mă gândesc la puncte pentru campionat, încât nu-mi permit să greşesc nimic”.
Nu a greşit, doar că şi alţii au crescut ritmul, căutând să profite cât mai mult de abandonul campionului clujean. Aşa se face că Porcişteanu a retrogradat în ierarhia cursei, prinzând treapta a treia a podiumului, abia pe ultima probă, Super speciala de pe străzile Sibiului, unde a făcut spectacol.
Ceilalţi componenţi ai echipei piteştene DTO-Tellur Rally Team au evoluat în nota obişnuită. Ca de obicei, soţii Năstase au ocupat, fără cea mai mică ameninţare, locul întâi. Satisfacţia însă le-a fost diminuată de absenţa oricărui competitor la clasa lor?! Iar Cristi Sugar s-a impus în Cupa Dacia.
Legături cu trecutul motorsportului argeşean
Victoria lui Sebastian Barbu a adus mare bucurie publicului sibian şi prin faptul că ultimul succes de acest fel al unui echipaj din Hermannstadt a avut loc acum… 30 de ani! Autori, Al. Botezan şi S. Popa.
Am menţionat numele lui Călin Bucur. Şi nu întâmplător. Acesta a avut o prestaţie meritorie până când a fost constrâns la abandon de o transmisie recalcitrantă. Nu degeaba se zice că aşchia nu sare departe de trunchi, Călin fiind fiul campionului Mircea Bucur, component la capătul carierei al redutabilei echipe IATSA Piteşti.
Excelent au evoluat şi talentaţii clujenii Mihnea Mureşan şi Marc Banca, ocupanţi ai locului întâi la două categorii! Cum de Dacian Banca, fost şi el component de elită al echipei Dacia, aţi auzit, fără îndoială că Marc nu poate fi decât… fiul tatălui.
La startul de la Sibiu a lipsit marele campion Titi Aur, care îşi anunţase retragerea la finalul precedentului raliu. O pierdere majoră pentru spectaculozitatea unor astfel de întreceri. Şi acesta a fost component, la începuturile strălucitoarei sale cariere, al echipelor IATSA şi Dacia. O tempora…
Dacă motorsportul piteştean va ajunge cât de cât la strălucirea de altă dată, singurii care o pot face, spre care se îndreaptă aşteptările, sunt Porcişteanu şi colegul său Dobre.