Unul dintre subiectele abordate în cadrul recentului Consiliu Național al OAMGMAMR a fost exercitarea profesiei de asistent medical ca persoană fizică independentă.
Discuțiile au vizat interpretarea și aplicarea neunitară a dispozițiilor care o reglementează, atât de către asistenții medicali, ca furnizori, cât și de unitățile sanitare, ca beneficiari și au conturat necesitatea modificării și completării normelor existente.
În parcursul manifestării și exprimării liberalismului unei profesii, provocările și dificultățile întâlnite nu pot avea decât rolul de a constitui premisele unui progres, nicidecum al renunțării la un drept, care, de altfel, aliniază profesia noastră la un cadru legislativ european și care ne alătură celorlalte profesii liberale (medic, avocat, notar, expert contabil, arhitecți, etc).
Am stat de vorbă cu Estera Stămoiu, președintele Ordinului Asistenților Medicali Argeș, care a precizat următoarele aspecte legislative privind PFI, asistent medical:
”Este forma de exercitare în regim independent a profesiei de asistent medical, întâlnită cel mai frecvent ca opțiune liberală. Asistentul medical poate să dobândească această calitate, fără să parcurgă o procedură complicată, anevoioasă, de altfel, aceste rațiuni fiind avute în vedere încă de la reglementarea ei. Astăzi, orice asistent medical care dorește ca dincolo de calitatea de salariat să-și transpună și abilitățile antreprenoriale, poate obține calitatea de pesoană fizică independentă în baza certificatului de membru însoțit de avizul anual și a înregistrării la administația financiară în a cărei rază domiciliază.
PFI-urile se înregistrează așadar doar la ANAF, unde vor primi un Cod de Înregistrare Fiscală (CIF) pe care îl vor utiliza în activitatea economică viitoare. Pentru înregistrare, asistentul medical doritor trebuie să depună următoarele documente: copie carte identitate; copie certificat de membru al OAMGMAMR; copie aviz anual; contract de comodat/închiriere pentru spațiul ce va fi sediul profesional, în original; 2 formulare 070-Declarație de înregistrare fiscală; 2 formulare 212-Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice.
Ulterior înregistrării fiscale, potrivit dispozițiilor art. 5 alin 2 OMS 1454/2014, cu modificări și completări ulterioare, PFI ”poate încheia contracte cu unitățile autorizate, conform legii”.
Din punct de vedere juridic, asistentul medical trebuie să aibe în vedere, atunci când stabilește relații contractuale, că acestea trebuie încheiate cu respectarea dispozițiilor noului Cod civil, art. 1766, referitoare la contractul de furnizare (contractul de prestări servicii conform vechiului Cod civil).
Astfel, contractul de furnizare de servicii trebuie să prevadă condiții și clauze astfel încât activitatea să fie considerată independentă, trebuie să respecte criteriile, minim patru, care definesc preponderent existența unei activități independente, prevăzute de punctul 19 din Normele metodologice de aplicare ale art 46 Cod fiscal.
Contractul încheiat de PFI cu unitățile sanitare autorizate nu trebuie să conțină clauze specifice raporturilor de muncă, acesta nefiind un contract individual de muncă. De menționat că un asistent medical PFI poate încheia contracte cu mai multe unități sanitare autorizate.
Din punct de vedere fiscal, unitățile sanitare cu care a încheiat PFI-ul contract, nu au nici o obligație în ceea ce privește declararea impozitelor și contribuțiilor sociale, această obligație revenindu-i exclusiv asistentului medical PFI, care își va calcula și declara impozitul pe venit și contribuțiile sociale.”