Despre autostrada Piteşti-Sibiu, considerată vitală pentru România, s-a scris mult. Mai scriem şi astăzi… Conform declaraţiilor sforăitoare de la Piteşti ale fostului premier Victor Ponta şi ale fostului vicepremier Liviu Dragnea, autostrada trebuia să fie gata în acest an. Fostul ministru al Transporturilor Ioan Rus spunea tot la Piteşti că termenul limită e în 2018, odată cu centenarul Unirii. Alt fost ministru al Transporturilor Dan Costescu a declarat că autostrada va fi gata prin 2021-2023. Realitatea este că de abia se lucrează la studiul de fezabilitate (care, şi el, trebuia finalizat în această lună, dar termenul a fost decalat pentru finalul anului). Actualul ministru de resort încă nu s-a pronunţat pe marginea subiectului. Poate tace şi face, cine ştie?
Primii bani
Compania de Drumuri a achitat luna aceasta primii bani pentru revizuirea studiului de fezabilitate al autostrăzii Piteşti-Sibiu, cel mai important proiect de infrastructură rutieră din România. E vorba, aşa cum v-am informat, despre 3,35 milioane lei, conform informaţiilor de pe forum.peundemerg.ro. Asocierea Spea Engineering SA Roma Italia Sucursala Bucureşti-TecnicConsulting Engineering România a câştigat în vara anului trecut contractul pentru revizuirea/actualizarea studiului, în valoare de 29 milioane lei fără TVA.
Dezastru
Nu doar acest proiect se află în impas. După ce în 2015 Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a reuşit „performanţa” să termine mai puţini kilometri de autostradă decât începuse, pentru că lotul 3 din Orăştie-Sibiu a fost închis, planurile pentru 2016 arătau că în acest an ar fi trebuit inauguraţi 95 kilometri. Cu un buget anual al CNADNR de aproape un miliard euro, care ar ajunge pentru construirea a 200 kilometri de autostradă sau pentru reabilitarea a 1.800 kilometri de drum naţional, şi cu tronsoane ale căror termene de finalizare sunt depăşite cu mai mult de trei ani, România rămâne ţara europeană cu cea mai mică reţea de autostrăzi pe cap de locuitor, doar 2,4 centimetri. Până la urmă, din cei 95 kilometri care trebuiau daţi în folosinţă în 2016 s-au făcut 75, adică exact numărul despre care vorbea fostul ministru Dan Costescu, în luna februarie. Cu toate acestea, în urma remanierii, Costescu a anunţat că ministerul de resort a reuşit în ultimele luni lansarea şi relansarea mai multor proiecte, deblocarea a mai mult de 46 kilometri de autostradă şi a estimat că unele tronsoane urmează să fie finalizate chiar în acest an.
Claudiu DIŢA