Derulată în această săptămână, evaluarea naţională la clasa a II-a este prima testare în cadrul căreia copilul este expus unor subiecte făcute de altcineva decât cadrul didactic cu care este obişnuit. Părinţii pot compara, astfel, rezultatele obţinute de odrasla lor la această testare naţională cu notele obişnuite primite de elev de la învăţătoare şi pot vedea dacă a fost evaluat corect în timpul anului.
Potrivit inspectorului şcolar general adjunct Mihaela Crişan, în clasa a II-a sunt înscrişi, în judeţ, 5.225 de elevi. Luni, la proba scrisă de limba română au lipsit 447 de copii, iar marţi, la proba de citit au fost înregistrate 353 de absenţe. „În general, vremea potrivnică de la începutul săptămânii i-a ţinut acasă pe cei mai mulţi dintre elevi, majoritatea copiilor absenţi locuind în cătune izolate, cu drumuri greu accesibile. Până acum, probele la evaluarea naţională a elevilor de clasa a II-a au decurs fără probleme. Iar părerea unanimă a copiilor a fost că «citirea este uşoară». Rămâne de văzut dacă vor răsufla uşuraţi şi la 9 mai, după proba la matematică. Scopul evaluărilor este de a arăta în ce măsură şi-au însuşit copiii elementele de bază prevăzute de programa şcolară şi de a-i ajuta pe cei care au lacune să le remedieze în vacanţa de vară. Pe baza acestor teste, învăţătoarele trebuie să realizeze planuri individualizate de învăţare, adaptate fiecărui elev la care a identificat probleme. Planurile trebuie comunicate părinţilor, pentru a fi parteneri în procesul de învăţare. Cu alte cuvinte, notele de la testări ar trebui să îi ajute pe părinţi să afle pe ce anume să insiste, în lucrul cu copiii, pe timpul verii. Un alt obiectiv al evaluării este de a-i obişnui pe copii cu condiţiile de examinare, pentru a nu se trezi la final de clasa a VIII-a, când au un examen care le hotărăşte traseul şcolar, pentru prima oară în faţa unei evaluări naţionale”, a explicat Mihaela Crişan.
Evaluarea naţională la clasa a II-a se încheie la 10 mai, cu testarea destinată minorităţilor naţionale.
Celelalte evaluări
Evaluarea competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar, la finalul clasei a IV-a, are loc la 14 mai (limba română) şi 15 mai (matematica); în Argeş, 5.372 de şcolari sunt aşteptaţi la testări. Iar elevii claselor a VI-a, 4.507 la nivel de judeţ, susţin evaluarea naţională la 22 mai (limbă şi comunicare) şi 23 mai (matematică şi ştiinţele naturii). Durata alocată rezolvării este de 60 de minute pentru fiecare test. Sălile în care au loc evaluările sunt, de regulă, cele în care elevii îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit.
La aceste evaluări, subiectele concepute de instituţia din subordinea Ministerului Educaţiei care realizează cerinţele pentru toate examenele şcolare sunt pe modelul testelor PISA (The Programme for International Student Assessment/Programul de evaluare internaţională a studenţilor).