# Interviu cu dl. Mihai Vasilescu, partener Prime Kapital.
– Stimate domnule Mihai Vasilescu, de ce Prime Kapital a luat decizia să investească în municipiul Piteşti? Are oraşul ăsta o particularitate pentru dumneavoastră?
– Decizia de investiţie a venit ca o consecinţă firească a situaţiei economice locale. Judeţul Argeş, în general şi punctual, municipiul Piteşti se bucură de o economie solidă cu perspective favorabile de creştere pe termen mediu şi lung. Cu toate acestea, în plan comercial şi rezidenţial, argeşenii şi, în special, piteştenii suferă de pe urma unei oferte deficitare. Centrele comerciale actuale au probleme din pricina poziţionării şi a dimensiunilor şi oferă o experienţă de shopping de calitate inferioară. De asemenea, locuinţele disponibile în oraş sunt în mare măsură vechi. Toate acestea afectează calitatea vieţii locuitorilor şi reduc mult atractivitatea Piteştiului pentru noile generaţii, în ciuda potenţialului semnificativ. Având în vedere această stare de fapt, am considerat oportun să investim într-un proiect imobiliar care să se adreseze nevoilor locuitorilor şi să susţină dezvoltarea economică şi socială a municipiului.
– Efectiv, în ce constă această investiţie? Dacă ne puteţi detalia proiectul şi cum îl vedeţi finalizat?
– Investiţia noastră constă în reconversia unei zone industriale de aproximativ 13 hectare din inima Piteştiului într-un spaţiu modern şi atractiv, prin dezvoltarea unui centru comercial de ultimă generaţie. Proiectul va avea o suprafaţă comercială închiriabilă de aproximativ 55.000 de metri pătraţi şi potenţial şi o componentă rezidenţială, a cărei dimensiune urmează să fie stabilită ulterior, în funcţie şi de solicitările din piaţă.
Centrul comercial va include un hipermarket Carrefour de aproximativ 10.000 de metri pătraţi, o ofertă bogată de modă, cu toate mărcile relevante prezente pe piaţa din România, un cinema cu opt săli de vizionare şi spaţii de petrecere a timpului liber precum restaurante, cafenele, spaţii de joacă pentru copii şi nu numai.
În plus faţă de centrul comercial, investiţia noastră include şi o dezvoltare importantă a infrastructurii locale, pe care o vom transfera gratuit municipalităţii în beneficiul întregii comunităţi. Mai precis, este vorba despre o pasarelă auto şi pietonală, pe care o vom dezvolta exclusiv din resurse proprii şi care va traversa calea ferată pe o lungime de aproximativ 340 metri. Pasarela va permite accesul facil din şi spre cartierul Tudor Vladimirescu, o zonă importantă a municipiului Piteşti, în care locuiesc mai bine de 16.000 de piteşteni (peste 10% din populaţia oraşului).
Ne-am hotărât să includem pasarela în proiectul nostru, pentru că acest cartier, în prezent, este practic izolat din cauza infrastructurii deficitare, iar locuitorii îşi riscă viaţa zilnic pentru a ajunge în restul oraşului. După cum ştiţi foarte bine, singura cale de acces în cartier este limitată, la momentul actual, de o trecere la nivel cu calea ferată. Din analiza noastră a reieşit că timpii de aşteptare la barieră ajung chiar la 15 minute pentru o simplă drezină, deci vă puteţi imagina ce cozi infernale se creează la orele de vârf. Mai mult de atât, starea actuală lamentabilă a pasarelei pietonale îi împinge pe zeci de piteşteni să traverseze periculos aceeaşi linie de cale ferată, riscându-şi viaţa.
– Care este stadiul actual al proiectului? Care sunt paşii următori?
– În prezent, suntem în faza de elaborare a planului urbanistic zonal (PUZ), care trasează cadrul urbanistic pentru dezvoltarea planificată. După aprobarea PUZ-ului, vom începe procesul de obţinere a autorizaţiei de construire pentru pasarelă şi pentru centrul comercial ce reprezintă în acest moment priorităţile noastre. Vrem ca procesul de construire a acestora să aibă loc în acelaşi timp, astfel încât pasarela să fie dată în folosinţă simultan cu deschiderea centrului comercial. De la data obţinerii autorizaţiei de construire, preconizăm că procesul de construire va dura între 12 şi 15 luni.
– La ce sumă se ridică investiţia totală şi în cât timp doriţi să o recuperaţi?
– Investiţia aferentă centrului comercial şi pasarelei depăşeşte 80 milioane euro. În ceea ce priveşte recuperarea investiţiei, noi ne-am asumat să operăm cu un orizont de investiţie foarte mare, spre deosebire de alţi investitori prezenţi inclusiv pe piaţa piteşteană. Mulţi dintre ei sunt orientaţi spre câştiguri rapide, în detrimentul calităţii proiectelor dezvoltate şi implicit al consumatorilor. Scopul nostru principal este sustenabilitatea în timp a proiectelor. De aceea, depunem mari eforturi pentru atingerea excelenţei în toate etapele de dezvoltare ale proiectelor noastre. Acordăm o atenţie deosebită alegerii locaţiei, arhitecturii şi design-ului proiectului, selectării materialelor şi realizării lucrărilor de construcţie, precum şi administrării proprietăţilor din portofoliu, astfel încât clienţii noştri finali să se poată bucura de cea mai bună experienţă.
– Aveţi în vedere doar realizările financiare ale companiei dumneavoastră sau vizaţi şi efecte sociale?
– Aşa cum am menţionat anterior, noi suntem investitori cu un orizont de timp îndelungat şi, prin urmare, suntem direct interesaţi de impactul pe care îl au investiţiile noastre asupra comunităţilor locale pe termen lung. Considerăm că relaţia este una simbiotică, mai exact: cu cât putem contribui mai mult la dezvoltarea comunităţilor locale, cu atât mai bine performează economiile locale şi implicit investiţiile noastre. Reuşim constant să creăm această simbioză prin proiecte imobiliare care ajută semnificativ la creşterea calităţii vieţii în comunităţile unde sunt amplasate. Acestea conduc la reţinerea şi atragerea forţei de muncă în zonele respective şi atrag noi investiţii pe alte segmente de piaţă care la rândul lor contribuie la dezvoltarea comunităţilor locale.
Merită menţionat în acest context că baza noastră de investitori numără entităţi care au în administrare sute de miliarde de euro alocaţi în diverse sectoare de activitate. Pentru aceştia, performanţa proiectelor noastre funcţionează ca un filtru, o veritabilă hârtie de turnesol, cu privire la alte decizii de investiţii în pieţele pe care activăm.
În acest sens stau mărturie peste 30 de proiecte imobiliare pe care echipa noastră le-a realizat în ultimii zece ani de activitate în România şi în Europa Centrală şi de Est care au generat zeci de mii de locuri de muncă direct şi indirect, care au contribuit cu zeci de milioane de euro în taxe la bugetele locale şi care au atras investiţii noi în zonele respective. De multe ori proiectele noastre au vizat reconversia unor site-uri industriale, care fie nu mai erau active şi constituiau un peisaj dezolant în zone cheie ale oraşului, fie derulau activităţi economice, dar trebuiau relocate în zone adecvate tipului respectiv de activitate. Astfel, latura economică şi socială a investiţiilor a fost completată de înfrumuseţarea peisajului urban şi de îmbunătăţirea condiţiilor de protecţie a mediului în acele zone. Toate acestea s-au tradus în cele din urmă în dezvoltarea durabilă a comunităţilor în care activăm.
Nu în ultimul rând, am observat în mod recurent de-a lungul anilor o creştere semnificativă a valorii proprietăţilor imobiliare aflate în imediata vecinătate a proiectelor pe care le-am dezvoltat. Acest detaliu este o dovadă în plus a efectelor pozitive pe care investiţiile noastre le au în comunităţile respective.
– Aţi luat în calcul, nu ne îndoim, şi concurenţa care există la Piteşti. Care sunt concluziile dumneavoastră? Vă este sau nu teamă de ea?
– Aşa cum am menţionat anterior, concurenţa din piaţa locală este, de regulă, amplasată incomod pentru consumatori şi are o ofertă de slabă calitate. În prezent, piteştenii au parte de o experienţă de shopping mult inferioară altor oraşe similare sau chiar de dimensiuni mai mici din România şi din regiune. Este firesc aşadar ca investiţia noastră să aibă un puternic efect negativ asupra concurenţei.
Proiectul nostru a întâlnit o rezistenţă notorie din partea unui număr restrâns de persoane care până la apariţia investiţiei noastre nu aveau nimic în comun cu Piteştiul, cu atât mai puţin cu cartierul Tudor Vladimirescu şi cu binele locuitorilor din zonă. Ne-am pus serioase semne de întrebare cu privire la motivele reale ale acţiunilor acestor persoane şi la o analiză mai amănunţită am înţeles că aceştia, de fapt, se folosesc de tot felul de mijloace cel puţin îndoielnice. De la false probleme de mediu, până la manipularea vecinilor şi chiar achiziţia de proprietăţi în imediata vecinătate a pasarelei pentru a întârzia autorizarea proiectului nostru sau pentru a încerca obţinerea de beneficii necuvenite. Am depus deja o plângere penală împotriva celor care ne-au şantajat, ameninţând cu blocarea proiectului dacă nu le plătim sumele solicitate şi vom continua să ne apărăm viguros drepturile şi să lucrăm cu toată energia pentru a duce la bun sfârşit proiectul planificat.
– Care este impactul investiţiei, din punct de vedere al protecţiei mediului? Dar din punctul de vedere al calităţii vieţii piteştenilor?
– Investiţia va avea un impact pozitiv major asupra protecţiei mediului în zonă, având în vedere că rezultă în relocarea unei activităţi industriale cu factor poluant. Cu atât mai mult cu cât site-ul industrial se află în imediata vecinătate a zonei protejate Lacul Prundu. Proiectul nostru va schimba, practic, funcţiunea a 13 hectare din inima oraşului: dintr-un teren pe care se desfăşoară o activitate dăunătoare pentru mediu într-o zonă prietenoasă cu mediul înconjurător şi invariabil mai potrivită pentru peisajul urban decât un sit industrial cu aspect dezolant, cum e în prezent.
De asemenea, subliniez că investiţia noastră nu conduce la închiderea fabricii existente sau la pierderea de locuri de muncă; toate activităţile economice se vor reloca în zone potrivite acestora. Prin urmare locuitorii Piteştiului au de câştigat pe toate planurile. Cel mai la îndemână este, evident, faptul că vor avea în inima oraşului lor un centru comercial modern, uşor accesibil şi cu servicii de calitate şi că vor beneficia de o investiţie ce va genera 1.400 locuri noi de muncă. Dar la fel de important pentru aceştia, credem noi, sunt şi relocarea activităţilor industriale din imediata vecinătate a zonei rezidenţiale şi a zonei protejate Lacul Prundu sau dezvoltarea pasarelei pentru fluidizarea traficului şi înlăturarea riscului la care piteştenii se supun în fiecare zi.
În plus, proiectul este planificat în aşa fel încât să nu producă daune proprietăţilor învecinate în faza de construire şi operare. Şi, desigur, respectă absolut toate normele legale, inclusiv cele cu privire la retrageri sau alte limitări constructive.
Din nefericire, aceste realităţi, aceste efecte pozitive clare pentru comunitate sunt irelevante în ochii contestatarilor proiectului. Agenda lor nu pare să aibă, în realitate, nimic de-a face cu binele comunităţii sau al mediului înconjurător.
– Va arăta altfel mall-ul de la Piteşti sau la fel ca toate celelalte din ţară şi din lume?
– Nu există o formulă unică în această privinţă. Este însă perfect adevărat că unul dintre factorii de succes al oricărui centru comercial este un design modern care, împreună cu mix-ul de chiriaşi, oferă o experienţă de shopping şi petrecere a timpului liber de foarte bună calitate.
Echipa noastră numără peste 200 de profesionişti: arhitecţi, ingineri, designeri, specialişti în închirierea şi administrarea centrelor comerciale, care împreună conturează şi oferă clienţilor finali o experienţă premium. Colegii noştri au petrecut sute de ore până acum lucrând la planurile pentru noul mall. Suntem convinşi că dată fiind experienţa lor vastă şi dedicarea pentru acest proiect rezultatul final va fi unul pe placul piteştenilor, în special, şi al argeşenilor, în general.
– Aveţi investiţii similare şi în alte oraşe ale ţării? Care sunt acestea?
– Avem în prezent un portofoliu de proiecte în dezvoltare cu un cost de peste 700 milioane euro în Bucureşti şi în alte oraşe din ţară, precum şi un portofoliu de proprietăţi cu o valoare de piaţă de peste 400 milioane euro. Proprietăţile noastre sunt localizate în România, Bulgaria şi Polonia. În plus faţă de acestea, în ultimii zece ani echipa noastră a realizat investiţii în România şi în regiune de peste un miliard de euro.
Un Comentariu
Alex
Pasarela trebuie construita peste calea ferata pe strada Lanariei, ar avea mult mai mult sens din punct de vedere al traficului. Unde se vrea construita acum iese in sens unic…