Leordeni este una dintre cele mai mari comune din judeţul Argeş. La dezvoltarea acesteia au contribuit o serie de factori, atât geografici, cât şi umani. Geografic, se află la circa 80 km nord de Bucureşti, 25 km faţă de Piteşti şi 40 km de Târgovişte, fiind traversată de drumul naţional DN7. Subsolul zonei este bogat în resurse de petrol, iar activitatea de exploatare se derulează şi în ziua de azi.
Primar: Marian Ibric
Viceprimar: Sorin Cîrciuvoianu
Secretar: Marius Badea
Contabil: Mihai Neagu
Populaţie: 5787 locuitori
Suprafaţă: 6327 hectare (850 hectare intravilan)
Scurt istoric
Situat în partea de sud-est a actualului judeţ Argeş, satul Leordeni şi localităţile care compun această comună au făcut parte, de la întemeierea Ţării Româneşti, din judeţul Pădureţ. Situat între judeţele istorice Argeş şi Muscel, Pădureţul, atestat documentar la 19 iulie 1498, a fost alipit la începutul secolului al XVII-lea, în timpul domniei lui Radu Mihnea, la judeţul Muscel, apărând o perioadă în documente sub numele de Muscel-Pădureţ. Leordenii şi satele din jur au făcut parte din judeţul Muscel până la Legea 5/1950, când a fost inclus în raionul Topoloveni, regiunea Piteşti, iar din 1961 în raionul Găieşti, Regiunea Argeş. Prin Legea 2/1968, privind organizarea administrativă a teritoriului, face parte din judeţul Argeş. De la prima atestare documentară şi până la apariţia Legii din 1950, satul, şi indirect comuna, a purtat denumirea de Leurdeni, după care i s-a atribuit numele de Leordeni, cum se numeşte şi astăzi.
Personalităţi
Din comuna Leordeni se trag o mulţime de oameni de seamă ai ţării: Albu A. Marin (ofiţer în Aviaţie), Alexiu N. Ion (comandat al unei companii de mitraliere din Regimul 4 Infanterie, în Primul Război Mondial), Anghel Dumitru Victor Petre (inginer aeronautic, coordonator al proiectului pentru realizarea avionului IAR 99), Kalinderu Nicolae (doctor în medicină şi chirurgie), Nicolae Kretzulescu (medic şi om politic), Dinu Lipatti (pianist şi compozitor român).
Primarul – fost ofiţer al Armatei Române
Poate nu este întâmplător faptul că edilul comunei, Marian Ibric, a ales Armata. După cum am menţionat, printre personalităţile care s-au remarcat de-a lungul istoriei regăsim numeroase cadre militare din Leordeni. Marian Ibric, fiul al comunei, s-a născut pe 17 noiembrie 1959, în satul Ciulniţa din comuna Leordeni. A fost ofiţer al Armatei Române, în cadrul UM 01261 Piteşti, în specialitatea Tancuri şi Auto. După ce a servit patria ca militar, Marian Ibric a decis să se implice în administraţia locală, obţinând primul mandat de primar în anul 2000. Până astăzi, a dus la bun sfârşit zeci de proiecte importante. Doar în ultimii patru ani a bifat peste 20 de proiecte de interes şi utilitate publică, iar lucrul cu care se mândreşte cel mai tare este acela că, acum, poate vorbi despre Leordeni ca despre o localitate europeană.
Oameni pregătiţi
Are în spate o echipă de oameni pregătiţi care ne-au oferit detalii precise despre ce este Leordeni astăzi: o comună bine definită, activă economic, cu drumuri bune, utilităţi, şcoli, instituţii culturale şi chiar un spital. Toţi cei din administraţia locală vorbesc echilibrat şi obiectiv despre situaţia actuală a comunei care, după cum am văzut, este pe un drum ascendent.
Sunt, la Leordeni, peste 100 de societăţi comerciale în variate ramuri ale economiei, de la exploatarea zăcămintelor de ţiţei şi până la confecţii. Zona centrală a comunei (satele Leordeni, Cârciumăreşti, Ciulniţa) este racordată la reţeaua de gaze, iar peste 50% din suprafaţa totală beneficiază de canalizare – practic cel mai costisitor proiect de infrastructură.
Se doreşte, până la finele anului 2020, extinderea reţelei de gaze cu cel puţin 2 km (momentan acoperirea e de 30 km din totalul de 60) şi să se asfalteze noi drumuri comunale. Gazele sunt un deziderat la Leordeni, fiindcă şi aici lemnele de foc se vând scump, iar localnicii fac faţă cu greu provocărilor din sezonul rece. Astfel, am aflat că o căruţă cu lemne costă aproximativ 1.200 lei şi, pentru o gospodărie cu două-trei camere, ar fi nevoie de cel puţin două transporturi care să asigure materialul pentru încălzire la iarnă.
„Asta înseamnă 2.400 lei, e foarte mult comparativ cu cât ar cheltui oamenii dacă ar avea gaze la dispoziţie. Problema e una relativ recentă, de când preţul lemnelor s-a dublat…” – ne-a precizat viceprimarul de la Leordeni, Sorin Cîrciuvoianu.
Utilajele, pregătite de iarnă
„Altfel, întâmpinăm iarna având la îndemână toate utilajele necesare. Prin serviciul de gospodărire comunală, putem interveni cu un tractor cu lamă şi răspânditor de material antiderapant. Este un utilaj performant, achiziţionat prin fonduri europene. De asemenea, avem şi un buldoexcavator pe care l-am cumpărat în 2010 cu bani de la bugetul local. Elevii (500 la număr) sunt transportaţi folosind două microbuze şcolare. Toamna aceasta, am făcut faţă incendiilor de vegetaţie, venind în sprijinul pompierilor cu o instalaţie specială de stins incendiul. Aceasta se poate remorca de către un tractor pentru a pătrunde în zone greu accesibile, acolo unde autospecialele ISU nu ar putea ajunge. Este un rezervor cu o capacitate de 600 litri care a salvat casele sătenilor în mai multe rânduri” – a precizat Marian Ibric.
Un centru de nota 10
Cultura nu e străină de Leordeni. Anul acesta a fost inaugurat un centru multifuncţional, cu sală de festivităţi, dispensar, farmacie şi grădiniţă. În acest spaţiu modern vine şi celebrul cor din Leordeni, dirijor fiind prof. Baidan. Clădirea şi dotarea acesteia au costat aproximativ 2 milioane de lei, bani de la bugetul local.
Ca şi probleme întâmpinate, ar fi nevoie de construirea unui pod în satul Baloteasca, pe DJ742. Acolo drumul s-a surpat din pricina eroziunii şi nu se poate tranzita în acest moment.
Proiecte finalizate
– Apă curentă, potabilă, în toate cele 14 sate. Sunt 80 km de conducte, în patru sisteme de alimentare independente;
– Canalizare la aproximativ 50% din gospodării. Sunt 30 km reţea, cu staţie de epurare şi opt staţii de pompare. Sistemele de apă şi canalizare au fost date, din 2016, în administrarea societăţii SC APA SERV CONCEPT SRL, societate cu acţionariat CL Leordeni;
– Iluminare stradală cu peste 900 de lămpi;
– Gaze în satele Leordeni, Cârciumireşti, Ciulniţa. E nevoie de extindere pe 2 km, în satele Glâmbocata Deal şi Glâmbocata;
– 25 km drumuri comunale asfaltate, restul de 35 km pietruiţi, în stare bună;
– Centru Cultural Multifuncţional;
– Centru de Zi pentru copiii aflaţi în situaţii de risc (părinţi plecaţi, sărăcie ş.a.m.d.). Aici, 20 de copii beneficiază de instruire, consiliere psihologică şi primesc o masă caldă pe zi;
– Peste 100 de societăţi comerciale îşi desfăşoară activitatea pe raza comunei Leordeni. Cele mai importante sunt din domeniul confecţiilor.
Proiecte în derulare
– Extinderea reţelei de canalizare pentru apa uzată menajeră, la Schitul Scoiceşti, Glâmbocata Deal şi Glâmbocata. Finanţare prin PNDL2, valoarea totală a proiectului fiind de 4 538 667 lei;
– Modernizare drumuri comunale pe o distanţă de 4,5 km, în satele Ciulniţa şi Glodu. Este un proiect finanţat din bugetul local, costă 2 679 124 lei;
– Construirea unei grădiniţe cu program normal în satul Cotul Malului. Finanţare PNDL2 în valoare de 462 910 lei.
Oportunităţi
– Atragerea de noi investitori;
– Construirea unei săli de sport.
Ameninţări
– Depopularea anumitor sate.
Un Comentariu
Cetățean
Orice prost putea băga linia de gaze până acum. De 20 de ani nu sunteți în stare să uniți 2 km de linie de gaze. Cât despre trotuar…mergi pe marginea drumului și speri să nu te agațe un TIR. Glorie idioților care trebuie să dea o căruță de bani pe lemne de foc și cheamă vidanja lunar, că tot ei au votat în continuare aceeași lepră.