„Experimentul P.” este vârful de lance al Teatrului „Al. Davila”. Alexander Hausvater, regizor şi scenarist, coregrafa Victoria Bucun, Gabriel Basarabescu, om de radio care semnează muzica spectacolului-eveniment, managerul Nicolae Poghirc şi directorul artistic Matei Varodi au vorbit, ieri, despre acest proiect. În ceea ce urmează,spicuim câteva idei desprinse de la întâlnirea oamenilor de teatru cu jurnaliştii locali.
Teatrul de azi e pe moarte
Alexander Hausvater: „Teatrul important nu se mai face în capitală, ci în oraşele mici, cum este şi cazul Piteştiului. Prima oară când ajung într-un oraş eu nu merg la biserică. Eu merg să văd dacă oraşul are un teatru. Teatrul este un barometru al societăţii. Fără teatru nu există viaţă. Populaţia unui oraş e responsabilă de cultura lui, nu Guvernul şi nici Primăria. «Experimentul P.» este un eveniment pentru inimă, de suflet, cu muzică excepţională, cu mişcări, cu dans, cu ceea ce facilitează fiinţa umană – basmul, puterea creaţiei şi dragostea. Spectacolul vorbeşte despre capacitatea noastră de a reacţiona. Îmi doresc ca măcar un singur om din sală, un singur… nebun să îşi schimbe cursul vieţii după ce vede spectacolul. Nu mă interesează să aplaude şi nici să spună că este… bun. Bun este un sandvici… O operă artistică trebuie să te facă un alt om, mai bun, mai înţelegător, mai iubitor. Teatrul de azi e pe moarte în toată lumea; e omorât de celular, de informaţie, de mercantilisme… Teatrul e o reflecţie a actorilor. Dacă actorii sunt ruginiţi, populaţia e ruginită. Dacă actorii sunt proaspeţi, populaţia este la fel…”.
Teatrul social dispare
Gabriel Basarabescu: „Teatrul social, făcut cu sufletul şi cu implicare dispare. «Experimentul P.» este o şansă să înţelegem că dacă nu conştientizăm pericolul s-ar putea să-l repetăm. Spectacolul este ca un vaccin împotriva dictaturii. Nu e doar un act artistic, e un manifest. Pericolul dictaturii pândeşte foarte aproape de noi. Intraţi la spectacol! E libertatea dvs de a trage concluzii”.
Un spectacol rar
Victoria Bucun: „Spectacolul a pătruns în inima mea. Văd feţele actorilor, adorm cu ei în gând, mă trezesc cu ei în gând… Mă fascinează cât de sinceri şi de pasionaţi sunt. Şi vreau foarte mult să simtă acest lucru şi spectatorii”.
Nicolae Poghirc: „Este un spectacol rar. S-a lucrat intens, în două etape. S-a pormit de la o idee, reeducarea prin tortură, fără ca spectacolul să fie o frescă a Experimentului Piteşti”.
Matei Varodi: „Prin acest spectacol, Alexander Hausvater îi face un cadou oraşului Piteşti. Treptat – treptat se şlefuiesc faţetele unui diamant la Piteşti”.