Printr-o dispoziţie a CNAIR, începând cu 1 noiembrie, porţiunea de drum de pe Transfăgărăşan cuprinsă între kilometrul 104 (Piscu Negru, Argeş) şi kilometrul 130,8 (Bâlea Cascadă, Sibiu) va fi închisă circulaţiei până la începutul verii anului 2019.
Citeşte şi: Prima deszăpezire în Argeş
Deşi de la kilometrul 104 tronsonul va fi blocat oficial, turiştii, ca şi în alţi ani, vor mai putea circula cu maşinile încă patru kilometri, până la Cabana „Capra”, dacă starea drumului va fi acceptabilă. De la altitudinea de 1600 metri nu se va mai circula sub nicio formă, indiferent de autoturismul din dotare.
Pe lângă faptul că drumarii îi sfătuiesc pe şoferi să ruleze cu atenţie în zona de munte, în această perioadă este interzis să se circule pe timpul nopţii, în cazul producerii unor incidente aceştia fiind direct răspunzători. Drumul este, deci, închis pe o porţiune de 27 kilometri timp de opt luni din an, iarna şi primăvara, din cauza pericolului de avalanşe, căderi de stânci şi a alunecărilor de teren.
Drumarii, daţi în judecată
Vă reamintim că mai mulţi operatori de turism din zona Vidraru se află în conflict deschis cu drumarii încă de la începutul anului, când s-a „forţat” deschiderea circulaţiei. Vă reamintim că 15 agenţi economici cu activitate de turism au dat în judecată CNAIR pentru a obliga compania să ridice interdicţia de pe Transfăgărăşan. „Sperăm ca toţi cei care iubesc Transfăgărăşanul să ia atitudine, astfel încât să obligăm o instituţie a statului (CNAIR) să înceteze batjocura la adresa cetăţenilor şi să lucreze în spiritul rezolvării obiective a tuturor problemelor”, anunţa la începutul anului omul de afaceri Dumitru Grecu.
Bariera – peste o săptămână
Vă reamintim că tronsonul respectiv nu a fost proiectat şi amenajat astfel încât să fie deschis tot anul. De ce? Pe anumite porţiuni există riscul producerii unor avalanşe (care să antreneze şi alunecări masive de pietre). Este şi motivul pentru care acest traseu se închide, chiar dacă unii dintre operatorii de turism de pe Valea Argeşului au făcut presiuni, inclusiv prin acţiuni în instanţă, astfel încât acest drum să fie deschis mai devreme ca de obicei, sau să nu fie închis.
Fermitatea CNAIR de a nu ceda la astfel de presiuni a salvat vieţi omeneşti.
Nu putem să nu ne amintim de avalanşa produsă la începutul verii, aproape de Cota 2000, atunci când nişte turişti care au ignorat inderdicţia drumarilor s-au aflat la un pas de tragedie, fiindu-le avariate autoturismele de bucăţile de stâncă venite către ei. Reprezentanţii Salvamont Argeş au fost atunci categorici. „Turiştii nu aveau ce să caute pe Transfăgărăşan. La Capra este pusă o barieră: (…) s-a spart inelul în care se prindea lacătul. Băieţii au vrut s-o închidă, dar n-au mai putut prinde lacătul. Există semn de interzis, însă la noi nu se respectă nimic. Surpiza cea mare e că la evenimente produse pe tronsoane din astea asigurările nu mai plătesc pentru daunele produse maşinii; nici de Casco nu cred că beneficiază, decât în condiţii excepţionale”, a spus Ion Sănduloiu, şeful Salvamont Argeş. El a tras un semnal de alarmă: „Turiştii care mai au de gând să se încumete pe Transfăgărăşan trebuie să ştie că, mai sus de Cabana Capra, drumul este închis şi uite ce se întâmplă. Aceste acţiuni nu fac decât să întârzie deschiderea Transfăgărăşanului, fiindcă cei de la Bucureşti, de la Drumuri, vor trebui acum să-şi ia toate măsurile de precauţie. În mod normal, când se termină deszăpezirea, se face o inspecţie a drumului, se verifică dacă sunt bolovani deasupra sau alte pericole”.
Concluzia nu lasă loc de comentarii: până în iunie 2019 Transfăgărăşanul va fi închis!
Una peste alta, operatorii din turism ar trebui să nu mai instige turiştii şi şoferii să se „încaiere” cu CNAIR când acest drum este închis. Dacă mor oameni, cine răspunde?