Fenomenul de consum fraudulos afectează toţi consumatorii, inclusiv pe cei care nu sustrag energie electrică. Acest fenomen pune în pericol atât vieţi omeneşti cât şi integritatea bunurilor materiale şi a reţelelor electrice.
Care sunt efectele fenomenului de consum fraudulos/ neînregistrat?
Orice intervenţie neautorizată în reţeaua de distribuţie a energiei electrice poate avea consecinţe care afectează starea tehnică a instalaţiilor, inclusiv pentru consumatorii de bună credinţă prin:
- Defectarea instalaţiilor de distribuţie a energiei electrice;
- Imposibilitatea utilizării aparatelor electrice la capacitate normală din cauza nivelului scăzut al tensiunii;
- Fluctuaţii de tensiune care pot duce la arderea electrocasnicelor;
- Întreruperea alimentării cu energie electrică;
- Incendii generate de improvizaţiile utilizate;
- Electrocutare.
Care ar fi rezultatele dacă am combate consumul fraudulos/ neînregistrat de energie electrică?
În contextul eliminării acestui fenomen destul de periculos, consumatorii care respectă prevederile legale se pot bucura de o serie de beneficii:
- Creşterea calităţii serviciului de distribuţie a energiei electrice;
- Reducerea posibilităţilor de creştere a tarifelor de distribuţie a energiei electrice la clienţii finali;
- Descurajarea furtului de energie electrică prin conştientizarea consecinţelor şi implicarea în acţiunile de combatere a fenomenului;
- Păstrarea neîngrădită a tuturor drepturilor pe care consumatorii le au în baza contractelor de furnizare: consultanţa tehnică, asigurarea din partea echipelor specializate a prezenţei non stop la domiciliu în caz de deranjamente sau incidente în reţea, modificări contractuale la cerere etc.
IMPORTANT: Fiecare consumator are obligaţia să verifice periodic funcţionarea grupului de măsurare a energiei electrice şi să informeze de urgenţă operatorul de distribuţie, în cazul în care se observă orice nereguli privind funcţionarea acestuia.
Cine trebuie să anunţe aceste cazuri şi cum poate să o facă?
Oricine identifică o astfel de situaţie poate anunţa echipele Distribuţie Oltenia astfel:
- Prin telefon la numerele 0251-408.006, 0251-408.007, 0251-408.008, de luni până vineri, în intervalul orar 8:00 – 16:00;
- Prin e-mail la distributie@distributieoltenia.ro;
- Prin poştă la adresa: Distribuţie Oltenia SA, localitatea Târgu-Jiu, strada Depozitelor, numărul 2, judeţul Gorj, cod poştal 210238;
- Prin depunerea personală a reclamaţiei scrise la orice Centru de Relaţii cu Clienţii.
Toate sesizările primite din partea clienţilor, precum şi identitatea acestora sunt confidenţiale pe tot parcursul acţiunilor specialiştilor noştri de la Departamentul NTL (pierderi non tehnice).
Care este riscul pentru cei care aleg să sustragă energie electrică?
Executarea sau folosirea de instalaţii clandestine în scopul racordării directe la reţea sau pentru ocolirea echipamentelor de măsurare constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă. În situaţia în care o persoană execută sau foloseşte instalaţii clandestine pentru a se racorda în mod direct la reţea sau pentru a ocoli contorul, aceasta trebuie prezentată organelor de urmărire penală competente care vor lua măsurile care se impun.
IMPORTANT: Periodic, în colaborare cu autorităţile locale şi instituţiile abilitate sunt organizate sesiuni de conştientizare asupra riscurilor la care se supun persoanele care sustrag energie electrică prin intervenţii neautorizate în reţeaua electrică.
Pentru mai multe informaţii despre gestionarea suspiciunilor de intervenţii neautorizate în instalaţiile operatorului de distribuţie, puteţi accesa website-ul www.distributieoltenia.ro.