Povestea tronsonului de autostradă Piteşti-Sibiu, cea mai aşteptată din România, pare desprinsă dintr-un film prost. După ce a expirat prin 2009 un studiu de fezabilitate pentru care s-au plătit milioane de euro, alte milioane au fost cheltuite de curând pentru ca o asociere de firme să realizeze o documentaţie nouă. Ei bine, surse guvernamentale susţin că a fost reziliat contractul cu firmele respective care nu s-au încadrat în termen şi că se va face alt studiu cu Institutul Geologic Român! Ceea ce înseamnă că lucrările efective nu vor fi gata în niciun caz în 2021 cum ni s-a promis. Şi că tot vorbim despre promisiuni, au fost avansate atât de multe termene nerespectate privind construcţia acestei autostrăzi, încât nu poţi să nu te întrebi: e rea voinţă?; e nepricepere?; nu s-au înţeles la şpagă?; nu vrea cineva anume să avem autostrada?
Victimele guvernanţilor
Anual, peste 1.000 de persoane îşi pierd viaţa pe drumurile cu două benzi din România care traversează localităţile în care localnicii sunt forţaţi să circule pe carosabil, căci nu prea există trotuare. În loc să transforme construcţia de autostrăzi în prioritate naţională, guvernanţii sunt preocupaţi să facă stadion modern de fotbal în Alexandria lui Liviu Dragnea (nici nu ştiam că se joacă fotbal în Alexandria!), să arunce banii pe studii de fezabilitate care nu au vreo finalitate, dar pentru care nu răspunde nimeni, să cârpească drumurile pe ici, pe colo, să mărească salariile în administraţia birocratică etc. Spunea la un moment dat fostul şef al statului, Traian Băsescu, că România nu are nevoie de autostrăzi. Oare? Uite că are! Uite că acolo unde se fac autostrăzi creşte şi economia locală! Nu mai sunt atât de mulţi morţi în accidente, iar Dacia, de exemplu, şi-ar exporta mai repede şi mai ieftin maşinile produse la Mioveni! Suntem cu toţii, practic, victimele unor guvernanţi care par depăşiţi de situaţie.
Gura lumii…
Cititorii nu au rămas indiferenţi la bâlbâielile (?) autorităţilor pe tema Piteşti-Sibiu. „De cât timp ne aburesc cu drumuri şi pasaje? Câte inaugurări se fac pe petice de câţiva km inutilizabile? Câte proiecte încep până îşi dau seama că ajung într-o râpă sau mai ştiu eu ce pentru că studiul de fezabilitate a fost fie prost făcut, fie inexistent? Vom avea o infrastructură pusă la punct doar după ce curăţăm Parlamentul şi Guvernul de corupţie”, scrie un cititor care şi-a luat numele de… „Vise”. „Suntem bătaia de joc a tuturor politicienilor, toţi sunt purtători de propoziţii”, zice Adrian. „Atât timp cât pentru ei este o prioritate îmbogăţirea rapidă şi scăparea de puşcărie şi nu dezvoltarea ţării… nu vom avea sorţi de izbandă”, afirmă „Edvro”. „De unde să vină banii dacă nu din şpaga pentru studiile de fezabilitate?”, este categoric „Mnick”. „Noi, cetăţenii, trebuie să declarăm asta Prioritate Naţională şi să OBLIGĂM guvernul. Să punem noi toţi presiune pe ei până ori crapă, ori fac!”, concluzionează „Habermas”. Aşadar, e clar. Oamenii vor autostrăzi. Mai ales când, ca în cazul autostrăzii Piteşti-Sibiu, Uniunea Europeană dă banii pentru construcţie. Treziţi-vă, guvernanţi, până nu e prea târziu!