E cunoscut faptul că industria auto (şi nu doar ea) din China nu excelează la capitolul originalitate a designului. Ba chiar producătorii auto chinezi au fost de multe ori ţinta acuzaţiilor altor constructori, cărora, în fabricile din China, li se copiau aproape integral diverse modele de automobile.
Puţină lume, chiar şi dintre „conoisseuri”, şi-a imaginat, însă, că până şi bătrânele şi demodatele noastre Dacii camionetă ar putea suscita vreodată interesul vreunei companii de profil din China. Şi totuşi, l-au suscitat. Aşa că, o scurtă perioadă, în China debutului anilor ’90, au circulat pe şosele Dacii camionetă fabricate în China. E drept, în număr destul de redus.
O însăilare din elemente diferite
Dezvăluirea a fost făcută unui blog autohton (Volga Neagră) de către unul dintre experţii mondiali în istoria auto chineză, Erik van Ingen Schenau. Potrivit acestuia, Daciile chinezeşti au fost construite la începtului anilor ’90 de către uzina Xingtai 114 Automobile Works, din oraşul Shaohe, provincia Hebei. Fotografiile, făcute în anul 1992, arată, totuşi, la o privire mai atentă, că replica Daciei camionetă aduce mai mult cu o însăilare, fiind folosite piese de la mai multe modele de utilitare produse la vremea respectivă la Mioveni. Din poze se deduce că Dacia copiată de chinezi e o 1307 cu cabina dublă, dacă facem abstracţie „ochelarii” (farurile duble), care nu au existat pe Dacia 1307 produsă la Mioveni. Sau de uşa spate prea scurtă. Sau de stopurile spate, de oglinzile cromate, nici ele caracteristice modelului 1307. Sau de alte mici detalii, pe care nu le mai pomenim aici. Pe scurt, copia chinezească a Daciei papuc par un amestec de elemente, mai vechi şi mai noi, de la Daciile 1304 şi 1307.
Despre motorizare nu se ştie nimic, dar e de presupus că, la vremea respectivă, cea mai plauzibilă variantă ar fi clasicul motor „de unu patru” (1,4 litri) benzină. Nici despre transmisie nu există informaţii, dar credem că e puţin probabil ca Dacia Xingtai 114 să fi beneficiat de tracţiune integrală. Probabil, avea doar faţă. Nu se cunoaşte câte astfel de maşini au fost produse de uzina chinezească şi nici dacă mai e vreuna în stare de funcţionare, care să circule pe şoselele Chinei. Pe internet, detalii despre fabrica respectivă nu mai sunt de găsit. Blogul Volga Neagră susţine că această mică fabrică auto ar fi dispărut din peisaj înainte de anul 2000.
sursa foto: volganeagra.blogspot.ro