Noua lege RCA a intrat zilele trecute în vigoare. Aduce modificări importante, cum ar fi tariful de referinţă sau obligaţia de a rezolva dosarele de daună în cel mult 30 de zile, faţă de 90 de zile până acum. Apar însă şi prevederi discutabile. De pildă, o persoană care renunţă la asigurare este obligată să predea la poliţie numerele de înmatriculare ale vehiculului. Pare logică măsura, pentru a preveni circulaţia fără RCA. Însă în acelaşi timp, acum când există posibilitatea de a încheia poliţe doar pentru o lună, un om care lipseşte din ţară o perioadă mai lungă trebuie să facă drumuri la poliţie să dea numerele şi apoi să le ia atunci când are nevoie, doar ca să evite o cheltuială. Sau, spre exemplu, situaţia motocicletelor. Peste iarnă nu sunt folosite şi ar trebui predate numerele. La fel în cazul rulotelor şi autorulotelor, vehicule folosite aproape exclusiv în sezonul estival.
Un stat incapabil
De fapt, statul transferă cetăţeanului o responsabilitate pentru a acoperi incapacitatea sa administrativă de a urmări vehiculele care circulă fără asigurare. Pentru că prin intermediul unor aparate video şi a unei baze de date se pot depista maşinile fără RCA. Astfel de prevederi fac de fapt captivi utilizatorii. Din cauza întregii tevaturi cu predat şi luat numere se va ajunge în situaţia de a prelungi poliţele chiar şi pentru perioadele în care maşina nu e folosită. O altă situaţie controversată este cea în care şoferii trebuie să fie informaţi şi să primească oferte cu 30 de zile înainte de expirarea poliţei. Doar că sistemul nu permite emiterea de oferte cu o lună înainte. Tarifele se modifică. Sunt lucruri care nu corespund cu realitatea. Şoferii care nu au niciun accident la activ vor plăti cel mai mic preţ pentru o asigurare RCA. Sunt şi obligaţii pe care atât asiguratul, cât şi asigurătorul trebuie să le respecte. Pe de altă parte, cine e prins fără asigurare va plăti o amendă de 2.000 lei.