Regii mall-urilor din România. Pe ce loc se află Piteștiul.
Proprietarii celor 79 de mall-uri funcționale în 2023 au încasat de la magazinele pe care le găzduiesc circa 880 milioane euro, cu circa 8% mai mult decât în anul anterior și mai mult decât dublu față de cât rulau mall-urile funcționale în urmă cu un deceniu.
Acestea sunt cele mai mari încasări din istoria pieței moderne de retail, în ciuda piedicilor cauzate de inflație. Doar proprietarii a 7 mall-uri au încasat mai puțini bani în 2023 și doar 25 au raportat pierderi anul trecut, conform analizei Profit.ro,
Pentru o imagine mai clară asupra evoluției, în timp, a afacerilor rulate de marile mall-uri urmăriți infograficul interactiv de la finalul articolului. România este pe locul 33 în clasamentul european cu o putere de cumpărare de 43,7% din media europeană, de 17.688 euro, conform unui studiu GfK. Românii au o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 7.738 de euro. Bucureștenii au o putere medie de cumpărare pe cap de locuitor cu circa 98% peste media națională, dar totuși cu 15,5% sub media europeană.
Analiza extinsă asupra afacerilor tuturor centrelor comerciale din România, realizată în exclusivitate de Profit.ro, arată că cele 21 mall-uri ale sud-africanilor de la NEPI Rockcastle le-au adus anul trecut peste 265 milioane euro, cu aproape 10% peste rezultatul anului anterior și rămân liderii de
Vânzările magazinelor (exceptând hipermarketurile) din mallurile NEPI au fost cu 10,5% mai mari în primul trimestru din 2024 față de aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, numărul vizitatorilor din centrele comerciale deținute de NEPI Rockcastle a crescut cu 14%, în timp ce valoarea medie a coșului de cumpărături a fost cu 8,8% mai mare, în pofida unui nivel al inflației inferior comparativ cu primul trimestru din 2023. Doar șase din mallurile NEPI au fost pe pierderi în 2022. Topul marilor proprietari este completat pe locul doi de antreprenorul ieșean Iulian Dascălu, care a încasat de pe urma celor cinci mall-uri dezvoltate de el venituri de 140 milioane de euro, cu 7,7% peste rezultatul anului 2022. De asemenea, toate mall-urile sale au fost profitabile.
AFI Europe și-a consolidat locul trei în clasament, pe care l-a câștigat în 2020, odată cu deschiderea mall-ului din Brașov. Cele trei centre comerciale AFI din București, Ploiești și Brașov au raportat afaceri cumulate de 75,8 milioane euro, cu 10% sub nivelul atins în anul anterior. Scăderea este pusă pe seama afacerilor mai slabe raportate de AFI Cotroceni, după recordul stabilit în 2022.
Asocierea sud-africană MAS Real Estate/Prime Kapital și-a păstrat poziția a patra în topul Profit.ro, câștigată în urmă cu un an, când a reușit să depășească afacerile Băneasa Investments.
Cele nouă malluri cu care sud-africanii se prezintă în top au cumulat în 2023 o cifră de afaceri de 60,5 milioane euro, cu 6% mai mult decât în 2022. Băneasa Investments, firmă controlată de omul de afaceri Gabriel Popoviciu, a rămas pe locul cinci în ierarhie, cu un singur proiect.
Locul șase este ocupat, în continuare, de cele patru mall-uri din Cluj-Napoca, Constanța, Baia Mare și Pitești ale Immofinanz, care au încheiat anul cu venituri totale de 52,1 milioane de euro, cu 15% mai mari decât în ciclul financiar precedent.
Topul complet AICI.