Rețelele de socializare – punctul de informare preferat al omului modern?
Platformele de socializare au crescut în popularitate în ultimii ani, remarcându-se nu doar ca modalitate de interacțiune cu familia, prietenii și cunoscuții, ci și ca o sursă de informare, în special în perioada crizei sanitare. Rând pe rând, rețelele de socializare s-au transformat în sursă de divertisment, de publicitate sau de bani, ca astăzi să reprezinte un spațiu cu multiple întrebuințări.
Cea mai recentă dintre ele este cea de sursă de știri, preferată de 60% din populația lumii, care alocă în jur de 2 ore și 27 de minute zilnic pentru a află noutățile zilei. De la politică, sport sau evenimente culturale și până la lansarea unui nou bonus de casino precum https://gg-bet-ro.com/ggbet-20-rotiri-gratuite-fara-depunere/ sau a deschiderea unui magazin, platformele de socializare le permit oamenilor nu doar să afle știrile, ci și să le comenteze, precum și să participe în mod direct la crearea acestora.
Care sunt motivele pentru care oamenii folosesc rețele de social media în viața de zi cu zi?
De la lansarea primei platforme de social media în 1997 (SixDegrees.com) și până astăzi, când Facebook, Instagram, Twitter, Telegram, Youtube, Reddit, Quora, WeChat, TikTok sau WhatsApp se află în topul modalităților de interacțiune la nivel global, aproximativ 4.9 de miliarde de oameni au un cont pe o rețea de socializare.
Printre motivele pentru care oamenii aleg platformele de socializare și aplicațiile mobile ale acestora se numără:
● Interacțiunea cu membrii familiei și cu persoanele cunoscute – 47.6%
● Plictiseala din timpul liber – 36.3%
● Cititul postărilor noi și aflarea noutăților – 35.1%
● Căutarea de conținut – 31.6%
● Pentru a vedea despre ce se mai discută pe grupurile din care fac parte – 29.5%
● Pentru a se inspira atunci când caută anumite produse – 27.7%
● Pentru a găsi produse pe care să le achiziționeze – 26.3%
● Pentru a discuta și a-și împărtăși părerea cu ceilalți – 24.5%
● Pentru a-și face noi contacte – 23.9%
● Pentru a urmări live streaming – 23.8%
În medie, oamenii folosesc 7.5 rețele de socializare zilnic, cel mai mare procentaj de utilizatori activi în raport cu populația statelor din care fac parte aceștia înregistrându-se în Europa de Nord (85%). Europa de Vest (84%), America de Nord (82%) și America de Sud (79%) sunt regiunile lumii în care oamenii sunt foarte active din punct de vedere al conectării pe rețelele de social media.
La polul opus se află Africa de Vest (16%), Africa de Est (10%) și Africa Centrală (8%). În Europa de Est, procentul de folosire al platformelor de socializare este de 70%, în timp ce în România, în 2021, valoarea procentuală era de 62.6% din populație (în jur de 12 milioane de români).
Care sunt platformele de socializare folosite cel mai des pentru știri?
În acest moment, cele mai populare site-uri de social media sunt:
● Facebook – 3.9 miliarde de utilizatori activi lunar
● Youtube – 2.7 miliarde
● WhatsApp – 2.78 miliarde
● Instagram – 2.35 miliarde
● WeChat – 1.3 miliarde
● TikTok – 1.1 miliarde
Conform studiilor derulate în ultimii ani, peste 70% dintre persoanele care locuiesc în regiunile în curs de dezvoltare sau în țările cu o economie slab dezvoltată (Kenya, Filipine, Africa de Sud, etc) se informează de pe rețelele de socializare. La polul opus se află utilizatorii din statele dezvoltate ale lumii (Japonia, Germania, Franța, etc) care se bazează pe știrile de pe platformele de social media în proporție de 40%.
În ceea ce privește nivelul de încredere în știrile prezentate pe site-urile de social media, peste 35% dintre europeni le consideră a fi de încredere. Cu toate acestea, 50% dintre cei care se informează de pe rețelele de socializare, din țări precum România, Croația, Bulgaria, Ungaria, Polonia sau Slovacia, consideră că știrile citite pe Facebook, de exemplu, sunt de încredere.
Reprezintă site-urile și aplicațiile mobile de social media o sursă demnă de încredere atunci când vine vorba de știri?
Criza sanitară, războaiele, manifestațiile publice, criza economică și multe alte subiecte din această categorie sunt prezente zilnic pe rețele de social media. Având în vedere că unii dintre participanții la discuțiile pe marginea acestor subiecte nu sunt imparțiali, fiind motivați de interese subiective, nivelul fake news-urilor a crescut alarmat în ultimii ani.
74% dintre utilizatorii platformelor de socializare erau îngrijorați de răspândirea fenomenului de fake news pe aceste rețele, în timp ce 51% dintre aceștia au remarcat faptul că fake news-urile sunt prezente la TV, iar 44% dintre aceștia au evidențiat prezența știrilor false și în presa scrisă. Conform părerii generale, platformele de socializare constituie sursa cea mai puțin de încredere în ceea ce privește știrile.
Numai în cel de-al treilea trimestru din 2020, rețeaua de socializare Facebook a eliminate peste 1.8 miliarde de interacțiuni legate de fake news. În timp ce 44% dintre utilizatorii acestei platforme reușesc să identifice în mod corect o știre falsă, restul de 56% au mari probleme în a face diferența dintre o știre reală și una inventată.
Pe fondul creșterii utilizării rețelelor de social media ca sursă de informare la nivel de știri se constată și o propagare a conținutului negativist din cadrul știrilor prezentate (cu peste 90%). De aceea, pentru ca utilizatorii să aibă parte de informații reale și corecte, aceștia ar trebui să verifice știrea din mai multe surse, inclusiv TV și presa scrisă, nu doar de pe rețelele de socializare.