O nouă surpriză pentru publicul piteștean – pregătită de teatrul nostru condus cu pasiune de managerul Dan Tudor, secondat de directorul Dan Marius Zamfirescu – piesa Absolventul, jucată în premieră, duminică, 21 ianuarie. Textul care a stat la baza spectacolului este o dramatizare a lui Terry Johnson, după romanul lui Charles Webb. O comedie de situație, având ca temă dominantă răzvrătirea proaspătului absolvent Benjamin Braddock împotriva convențiilor sociale, a familiei ambițioase și împotriva lui însuși până la un moment dat. În interferență cu aceasta, tema dragostei, cu complicațiile ei, este cea care face deliciul firului dramatic. Deși povestea a stat inițial la baza unui film care a primit șapte nominalizări la cea de-a 40-a ediție a Premiilor Oscar (fiind considerat un film cu substrat cultural, istoric și estetic), textul are și potențial scenic, prin tensiunea iscată într-o familie tipică, în care generațiile intră în conflict pentru că privesc diferit ideea de moralitate și de libertate. Contextul în care trăiește Benjamin este unul ipocrit, iar acest lucru provoacă ezitările tânărului în devenire și abaterile sale care nu rămân fără consecințe. Respingerea vechilor valori și fronda absolventului îl vor ajuta în final să se maturizeze, să se regăsească și devină tânărul (îndrăgostit) care știe ce vrea.
În regia lui Vlad Massaci, piesa a avut următoarea distribuție: Șerban Chilvaci (Benjamin), Ioana Flora (dna. Robinson), Luana Lute (Elaine), Ioana Podăreanu (mama), Robert Tudor (tata), Gabriel Gheorghe (dl. Robinson), Gogu Preda (recepționerul/ psihologul/preotul), Andreea Drugulescu (dansatoarea). Scenografia este semnată de Irina Chirilă, iar coregrafia aparține lui Florin Fieroiu. Proiecțiile video au fost gândite de Vlad Cocieru și Pia Massaci. Cu toată această echipă, inclusiv grupul aflat dincolo de cortină, Teatrul Al. Davila a făcut din nou dovada că anul 2024 a început sub auspicii promițătoare pentru scenă.
Surprinzător poate, textul acesta (publicat în 1963 și ecranizat în ʼ67) își regăsește și în prezent sensurile, atâta vreme cât tinerii sunt tentați în orice epocă să sfideze bunele moravuri, să submineze autoritatea părintească și să comită acte teribiliste, pentru că, de fapt, societatea este cea care rămâne neschimbată, oferind continuu un amestec de valori bulversant. În această situație, tinerețea este cea îndrăzneață, care se revoltă, în timp ce maturitatea (se) calmează într-un fel sau altul. De reținut, însă, când nu știi ce să faci cu viața ta… dragostea poate fi soluția salvatoare!
M.M