Piteşti. Chioşcurile de mii de euro îngroapă micile afaceri!
După vestita toaletă publică de 400.000 de euro, municipalitatea piteșteană, dornică de modernizare, loveşte din nou. De această dată, în micii intreprinzători din centrul Piteştiului, cărora li se impun lucrări de modernizare ale spațiilor comerciale stradale în care îşi desfăşoară activitatea. Vorbim în special de florării, de chioşcuri cu ziare și cărţi ş.a.m.d. Proiectul adus în discuţie prevede o standardizare a tonetelor comerciale (adică materialele, care să aibă aceeaşi formă, suprafaţă şi culoare). S-a ales culoarea verde, forma dreptunghiulară şi o suprafaţă de opt metri pătraţi.
O investiție „criminală”
Problema, aparent una simplă, a fost complicată de creșterea costurilor materialelor de construcție care trebuie folosite: geamuri securizate, schelet metalic ultradurabil, vopsea premium etc. Potrivit întreprinzătorilor, cheltuielile totale oscilează între 15.000 de euro şi 25.000 de euro. Pentru mulţi comercianți, o astfel de investiţie este „criminală”. Pe de altă parte, micii antreprenori susţin că primarul i-a asigurat că nu i-ar costa nicidecum atât de mult, ci i-ar duce la aproximativ 7.000 de euro, cu totul. Da! Dar asta a fost odată!…
Ce spun florarii?
Ca să ne lămurim, am stat de vorbă cu mai multe persoane vizate de această schimbare. Cristiana D., o florăreasă din zona centrală, spune că afacerea de peste 20 de ani este în mare pericol, fiindcă nu îşi permite o asemenea investiţie. După socotelile dânsei, costul total al investiției ar fi de aproximativ 20.000 de euro.
„S-au ales cele mai scumpe materiale, pentru ce? Cine îşi permite un asemenea lux? Am căutat peste tot şi am găsit doar o firmă la Albota, lângă Cipcosmar, singura care ar face această construcţie. Doar scheletul magazinului costă 7.700 de euro! Apoi, trebuie să vii cu un termopan special de alte mii de euro, cu un geam securizat – alte mii – şi o vopsea care costă 3.400 de euro. O florăreasă din cartierul Craiovei ar fi plătit pe întreaga lucrare undeva la 1,25 miliarde lei vechi, adică 25.000 de euro! Primăria nu ne ajută cu nimic!”, s-a plâns femeia.
În continuare, florăreasa ne-a dezvăluit că majoritatea celor din breaslă caută să tragă de timp, sperând că aleşii oraşului vor face rectificări. Am aflat că doar cinci-șase florari au chioşcuri în lucru, după noul proiect. Alții au licitat şi aşteaptă, unii s-au mutat în spaţii private sau au renunțat. Chiria în spaţii private nu rezolvă problema fiindcă nici ele nu răspund exigențelor impuse.
Cristiana D.: „Măcar acolo plăteşti banii de la o lună la alta, aici trebuie să îi dai pe toţi odată. Eu tot trag de timp că poate vin alegerile şi se schimbă ceva. Pe gangul de la Mobilux, o singură persoană a licitat. În momentul de faţă, unii nu au unde să îşi desfăşoare activitatea, după ce au fost evacuaţi de la Mobilux. S-a pus întrebarea, la o şedinţă a primăriei: Cum vă permiteţi, după doi ani de pandemie, după tot ce se întâmplă în ţară economic, să ne obligaţi să facem o asemenea investiţie? Este un proiect extraordinar de scump! Eu am cerut să rămân aici şi să renovez, păstrând anumite caracteristici ale proiectului. Îl fac verde, gri, așa cum vrea primarul. Dar aflu că nu se poate, că trebuie dreptunghiular. Mă întreb: un magazin care, în 23 de ani, nu a încurcat pe nimeni, oare de ce trebuie ca, dintr-o dată, să fie dreptunghiular? (n.r. – „ghinionul” florăresei este că deține un chioșc cu formă de octogon).
Promisiuni deșarte
Florăreasa ne-a mai mărturisit că au existat discuţii cu „factorii decizionali” din administraţia locală și că nu au decurs aşa cum şi-ar fi dorit: „Am fost în audienţă la primar mai mulţi florari și dânsul a spus că nu costă mai mult de 7.000 de euro. Noi le-am luat pe toate la rând şi nu am găsit o firmă care să le construiască pe aceşti bani. Să ne spună şi nouă unde găsim una. Doar vopseaua costă 3.400 de euro pentru o baracă de opt metri pătraţi. Costul total, v-am zis, este undeva la 20.000 de euro. Domnul primar ne-a transmis că nu are voie să ne spună cu cine să facem. Atunci, măcar să ne sugereze…”
„Să închirieze!”
Gheorghe Codescu, un alt mic întreprinzător din centrul Piteștiului, este la fel de nemulțumit și ne-a declarat că a solicitat o audienţă la primărie: „Toneta mea are patru metri şi jumătate. Dacă dau la o parte cărţile personale, două treimi din ea e goală. De ce să mă oblige pe mine să folosesc o tonetă de opt m.p.? Să dau 15.000 euro pe aşa ceva, eu, la 81 de ani? Mâine mă duc în audienţă la primar. Dacă vrea, totuşi, să se impună cu acest proiect, atunci să-l facă şi să închirieze. Sunt dispus să plătesc o chirie dublă, decât să dau bani pe o tonetă pentru doi-trei ani, cât oi mai trăi…”
Luați peste picior?
Din informaţiile pe care le deţinem în acest moment, se pare că muncipalitatea nu se implică în această problemă. Ba, mai mult, micii intreprinzători sunt luaţi peste picior de unii funcţionari.
Cristiana D.: „O persoană din primărie mi-a spus: Lasă, că v-aţi scos investiţia în 23 de ani… dacă tot o aveţi de atâta timp, de ce nu aveţi şi un spaţiu privat? Sau de ce nu renunţaţi? De ce să renunţăm, asta am făcut şi asta ştim să facem.”
Două tabere
Ca şi cum golirea spațiilor de la Mobilux nu le-ar fi făcut suficient rău, breasla florarilor s-a scindat şi e râcă între comercianții care au fost evacuați şi cei care au rămas pe loc.
Cristiana D.: „Avem un vad; ce am câştigat din florărie am investit în sere. Majoritatea oamenilor au sere. Dar să ne trezim că producem şi nu mai avem un punct de desfacere… Asta ne-ar durea și mai tare! Oamenii au licitat, dar nimeni nu face construcţia. Au licitat, sperând că poate se întâmplă ceva. Sunt prea mulţi bani de dat deodată! Cei cărora le-a fost suspendată activitatea vor să ne <<ridice>> şi pe noi. Noi, cei care am rămas pe poziţii, suntem de fapt cei care am licitat şi acum aşteptăm proiectul pentru amplasament. Personal, am primit o înştiinţare cum că am fost desemnată câştigătoare, în urma licitaţiei, şi că voi rămâne aici, până la amplasarea noului chioşc. Nu mi s-a spus termenul; cred că e singurul lucru bun faptul că nu sunt presată de o dată anume!”
Florăreasa ne-a dezvăluit și că, de când cu proiectul impus de primărie, sunt persoane care suferă din cauza stresului psihic: „Sunt mame singure, cu doi – trei copii, care au o florărie. Am o asemenea colegă; săraca plânge şi nu ştie ce să mai facă. E un mare stres. Primarul ar putea să ne ajute, nu să ne îngroape. Şi aşa, florile au devenit un lux. Ce preţuri ar trebui să punem, apoi, ca să ne acoperim cheltuiala?”
Cine sunt proiectanții?
Am aflat că „mega” proiectul chioşcurilor aparţine unor arhitecţi de pe Calea Bucureşti. Sunt doi proiectanţi asociaţi, Niţă şi Ene. Ei au conceput tot. Ne întrebăm doar: dacă nu au judecat proiectul şi economic? Poate că ar fi cazul să o facă sau să îl trimită spre a fi analizat de specialişti în economie și – de ce nu – de beneficiari!
Câteva soluții
Deşi proiectul de modernizare a spaţiilor comerciale stradale este important pentru estetica municipiului Piteşti, faptul că administraţia locală nu s-a raportat la puterea financiară a micilor antreprenori generează temeri şi pune în pericol o mulţime de afaceri. Ale micilor întreprinzători. Unele, după cum vedeţi, sunt vechi de peste 20 de ani. Poate, concret, un mic întreprinzător să suporte o investiţie de peste 20.000 de euro?
Cea mai bună variantă ar fi reducerea costurilor proiectului, aşa cum este prevăzut în program. Dacă nu se doreşte acest lucru, o subvenţie acordată antreprenorilor şi posibilitatea de a plăti eşalonat, fără dobândă, ar mai tempera, probabil, spiritele. O altă soluţie acceptată ar fi ca primăria să se ocupe de construcţii, iar apoi să amortizeze cheltuielile prin creşterea chiriilor pentru respectivele spaţii. Și, fără discuție, mai sunt și alte soluții. Ni se pare salutară ideea modernizării chioșcurilor dintr-un oraș care își primenește fața, dar se impune și corelarea costurilor de construcție cu evoluția prețurilor actuale. E clar că au luat-o razna și dau peste cap inițiativa, altfel lăudabilă, a primăriei.