La începutul acestei săptămâni, o delegație a Consiliului Județean a analizat starea drumului județean DJ 704I Arefu (DN7C) – Lac Vidraru – Cumpăna (DN7C), în lungime de 21,5 km.
Concluzii, soluţii
Alături de delegația din care au făcut parte vicepreședintele Marius Nicolaescu, consilierii județeni Eleodor Olavi Nițescu (PSD), Marius Postelnicescu (PNL) și Bogdan Ivan (PRO România) s-au aflat și directorul general al Regiei Autonome Judeţene de Drumuri Argeş, Alina Nicolau, şeful Secţiei de Drumuri Naţionale Piteşti, Gheorghe Mihăiţă, și reprezentanți ai Direcției Silvice Argeș. Concluzia e cea pe care o ştiam: drumul e foarte deteriorat și trebuie găsite soluţii pentru modernizarea lui într-un timp cât mai scurt astfel încât să fie integrat într-un circuit turistic în condiții de siguranță. În acest sens, s-a propus ca o delegație a Consiliului Județean să poarte discuții și cu reprezentanţi ai Ministerelor Transporturilor și Dezvoltării pentru a identifica și alte posibile surse de finanțare.
Vă reamintim că, săptămâna trecută, Consiliul Județean Argeș şi-a exprimat acordul de principiu pentru demararea de către Direcţia Silvică Argeş a procedurilor de trecere a drumului județean DJ 704I (care este paralel cu drumul național Transfăgărășan) din domeniul public al judeţului Argeş şi din administrarea Regiei de resort, în domeniul public al statului.
De unde bani?
Solicitarea este motivată de faptul că DJ 704I provine dintr-un drum forestier în comuna Arefu, preluat de Consiliul Judeţul în 2007, precum şi de apariţia unor probleme în procesul de administrare a pădurii (2.388 ha) învecinate drumului, din cauza stării precare a acestuia, a restricțiilor de tonaj impuse şi a lipsei accesului la lucrările de întreţinere pentru corectarea torenţilor existenți pe contur la mal drept. De asemenea, Romsilva are, pe lângă fonduri proprii şi bugetare pe care le foloseşte pentru construirea de drumuri forestiere şi pentru repararea celor existente, posibilitatea de a accesa fonduri europene. De notat că, la această oră, Consiliul Județean Argeș nu are banii necesari pentru a moderniza drumul, folosit și de transportatorii de lemn cu mașini care depășesc 40 de tone. Starea drumului este foarte proastă, iar cele trei poduri se află în stare avansată de degradare, motiv pentru care Regia a fost obligată să pună restricție la 3,5 tone. În plus, pe cea mai mare parte a drumului, lăţimea este între 2 şi 4 metri, făcând aproape imposibile investiții pentru amenajarea lui ca drum județean.
Opinii pro şi contra
„Județul Argeș are 1200 kilometri de drumuri județene, 630 de kilometri de drumuri naționale, noi nu avem bani să le întreținem și vorbim de asfaltarea unui drum forestier! Drumul acesta nu oferă niciun fel de siguranță de circulație. A fost conceput ca un drum tehnic. Pentru a-i putea schimba destinația, ar trebui luat de la zero cu investițiile”, a punctat Gheorghe Mihăiţă, şeful de la Drumuri Naţionale Piteşti. „În primul rând, nu sunt întrunite calitățile unui drum județean. Lățimile sunt foarte mici. Nimeni nu o să vină să proiecteze și nu o să putem să accesăm fonduri dacă nu avem o lățime minimă de 6 metri, ceea ce ar însemna scoaterea din fond forestier a unor zone. În plus, mai sunt probleme cu podurile, cu parapeții. Ca preț, vă pot spune că la un drum județean normal, unde avem toate caracteristicile unui drum județean, prețul este în jur de 5 milioane lei per kilometru, un milion de euro, deci aici investiția este de peste 20 milioane euro, fără a mai pune la calcul podurile și celelalte lucrări de artă” – a spus Alina Nicolau.
„Eu consider în continuare că facem o greșeală că declasificăm acest drum, din drum județean în drum forestier tehnologic. Această hotărâre a trecut în ședința C.J. Argeș, noi am votat împotrivă, dar asta este democrația. Sigur că acum, poate, la Consiliul Județean nu sunt acești bani, dar asta nu înseamnă că nu îi putem avea peste 3-5 ani. Poate găsim acești bani la Ministerul Transporturilor, la Ministerul Dezvoltării. Încă o dată, apreciez faptul că ne-ați invitat inclusiv pe noi care am votat împotrivă. Ați dat dovadă de deschidere și de o abordare modernă” – a declarat Bogdan Ivan.
„Cred că au fost discuții constructive. Eu nu cred că dacă acest drum ar avea un alt administrator s-ar bloca investițiile în turism, ba, din contră, aș vrea ca la vară, sau la anul, să poată fi circulat în condiții normale. Chiar pe drum de piatră pentru început, decât în condițiile acestea. Dacă vrem să fie practicabil de către turiști, trebuie să investim ceva bani în acest drum. Consiliul Județean, la momentul actual, este în imposibilitatea de a investi. De aceea am așteptat să vedem și axele pe fonduri europene. Din păcate, pentru că așa sunt axele, nu putem să-l prindem pe fonduri europene; din bugetul propriu nu avem bani, alte soluții nu am identificat” – Marius Nicolaescu. „Suma necesară estimată ar fi de aproximativ 20 milioane euro. Sigur, Consiliul Județean nu are acești bani pentru reabilitare, cred că nici Direcția Silvică. Concluzia mea este că acest drum trebuie modernizat și cred că doar prin fonduri europene este posibil. Aici este un consens și noi, colegii din Consiliul Județean, și conducerea executivului din Consiliul ne dorim ca această modernizare să nu dureze foarte mulți ani. Cred că vom avea o discuție, noi, consilierii, și conducerea C.J. Argeș și la Ministerul Transporturilor, și la Ministerul Dezvoltării în ideea de a găsi soluții, poate și mai bune decât transferul drumului către Direcția Silvică” – Marius Postelnicescu.
„S-a vorbit aici de riscul ca Direcția Silvică să pună barieră. Nu se poate acest lucru. Drumurile forestiere sunt drumuri strategice naționale, sunt drumuri forestiere pe care sunt case, păstrăvării; nu se poate pune barieră. Toate drumurile forestiere sunt inventariate de Ministerul Finanțelor. Nu au cum să pună barieră. În schimb, Direcția Silvică are fondurile necesare pentru a întreține acest drum, pentru a-l aduce la alți parametri normali de circulație” – Eleodor Olavi Nițescu.