Încălzirea globală a devenit o realitate ardentă. Anunţată de multă vreme prin studii pertinente, contestată de mulţi, în frunte cu fostul preşedinte Trump, încălzirea Planetei este resimţită pretutindeni. Poluarea este cauza primordială. Aici, lucrurile nu stau chiar pe roze, deşi soluţii ar fi. Ele vizează nu numai industriile poluante. Vehiculele – de marfă sau de transport persoane – sunt din ce în ce mai mult obiectul multor măsuri restrictive.
În acest context, Ziua Mondială a Bicicletei dobândeşte o profundă semnificaţie, transformându-se într-un semnal-avertisment: maşina, mijloc indispensabil de mişcare în oraşe, trebuie detronată din postura de „sine qua non”, pentru că poluarea în centrele urbane a atins un nivel periculos.
Emisiile de carbon au preocupat şi preocupă. Uniunea Europeană şi-a propus o ţintă ambiţioasă: până în 2050, emisiile de carbon ar trebui să ajungă, în ţările comunitare, aproape de zero!
Ca şi la vaccinarea anti-Covid, şi acum, Ziua Mondială a Bicicletei a avut o susţinere… propagandistică: însuşi preşedintele Iohannis s-a suit pe velociped, arătându-le conaţionalilor că ar putea să renunţe, măcar din când în când, la maşină.
Ce facem la Piteşti? Singurele piste autentice pentru biciclete sunt în Parcul Lunca Argeşului şi pe artera principală în Parcul Trivale. În oraş, doar ici-colo sunt marcate piste pentru biciclişti, iar pe „faleză” e loc de promenadă… Piteştiul – smart-city – este obligat, dar nu numai acest municipiu, să-şi reevalueze reţeaua de deplasare. Pe alocuri, pistele sunt, de fapt, o coabitare, pe trotuare, cu pietonii. Se nasc, de aceea, multe conflicte, uneori chiar incidente periculoase. Au apărut trotinetele electrice. Tinerii, dar nu numai ei, s-au adaptat imediat noutăţii, iar firme de profil au speculat oportunitatea, plasând astfel de trotinete pe la răspântii.
Sunt multe lucruri de rezolvat ca bicicleta să devină, cu adevărat, o obişnuinţă pentru deplasare. În primul rând, administraţia este pusă în situaţia de a găsi trasee adecvate. Sinceri să fim, nu este o treabă uşoară, dar, dacă ai ales să faci parte dintre decidenţii administraţiei urbei, eşti obligat să ţi-o asumi!
Ar fi vorba, apoi, de existenţa unor staţii de închiriere a bicicletelor. Unde le amplasezi şi la ce modalităţi apelezi pentru securitatea staţiilor?
Programul „Rabla” s-a adaptat oarecum situaţiei: cuantumul oferit de stat pentru achiziţia de maşini este semnificativ, cu un bonus chiar pentru autovehiculele hibride sau total electrice. Ar urma, probabil, o taxare suplimentară pentru autoturismele mai vechi, cum se spune, de 15 ani.
Nu mi se pare, ci sigur bicicleta îşi cere, cu argumente, să devină un punct serios pe agenda Primăriei Piteşti, a Consiliului Local. Comisia de specialitate ar trebui să ofere un plan în acest sens. Pare necesar, de aceea, ca la viitoarele conferinţe de presă de la Primărie, cetăţenii să primească informaţii în acest sens, mai ales că, în condiţiile crizei de parcări, apare şi necesitatea unor parcări de biciclete, în locuri speciale din municipiu, dar şi la blocuri. Aici e… aici!!! Nu este zi, aici, fără un conflict legat de locurile de parcare pentru riverani!