Aveţi încredere în mecanicul dv., nu? El e doctorul maşinii dv. De regulă, aşa cum ai medic de familie care îţi cunoaşte bine istoricul medical, aşa e bine să ai mecanicul tău pentru maşină, şi să nu îl schimbi prea des. Ei, bine, vi s-a întâmplat probabil ca atunci când aţi dus maşina la mecanic să o verifice, acesta să vă spună că primul lucru care trebuie să funcţioneze perfect la o maşină sunt frânele? Înainte să trebuiască să schimbe uleiul sau filtrele, să verifice eventualele disfuncţionalităţi ale maşinii, acesta va verifica mai întâi sistemul de frânare. El este cel care îţi salvează viaţa. Un sistem de frânare care funcţionează impecabil este adesea îngerul păzitor pe şoselele noastre. Nemţii, de exemplu, schimbă sistemul de frânare cu totul la 10 mii de kilometri parcurşi. Cu atât mai multă importanţă trebuie să dăm noi, românii, acestui sistem, pentru că şosele noastre nu se compară cu cele din Vest!
De aceea, ca să ai siguranţa frânelor maşinii tale, trebuie să ai grijă să schimbi plăcuțele de frână la timp, pentru ca uzura acestora să nu devină mare. Este un lucru normal, având în vedere importanţa acestor mici piese metalice care prin forţa de frecare cu discurile de frână, după ce parcurgi un anumit număr de kilometri, pui frâne bruşte, repetate, mai ales în traficul din oraş, ele se tocesc şi devin tot mai subţiri, devenind astfel ineficiente. În momentul frânării, toată greutatea autovehiculului este împinsă spre faţă, de aceea plăcuţele de pe faţă se uzează mai repede decât cele de pe spate. Cum spuneam, este necesară verificarea plăcuţelor de frână la toate reviziile maşinii sau cel puţin odată la 10.000 de km. Dacă plăcuţele devin prea subţiri (sub jumătate din grosimea lor iniţială) acestea nu mai au parametrii de frânare optimi şi apare riscul ca ele să se fisureze în timpul unei frânări mai puternice, iar în cazul celor uzate integral există riscul unei frânări diferite a roţilor, punând în pericol stabilitatea maşinii.
Pl[cuéle de frână sunt alcătuite din două straturi diferite: un suport metalic rezistent şi un strat consumabil (material de fricţiune). Când acel material de fricţiune se toceşte, e semn clar că plăcuţele trebuiesc schimbate. Având în vedere importanţa acestora, faptul că viaţa dv şi a pasagerilor din maşină depind de ele, cred că este important să conştientizăm necesitatea înlocuirii lor la timp şi cu unele de calitate. Este important să folosim numai piese originale şi în niciun caz second-hand.
Vă recomandăm să alegeţi cu atenţie tipul plăcuţelor de frână pe care le veţi achiziţiona şi să analizaţi cu atenţie distribuitorul de la care le cumpăraţi. Pe piaţa internă sunt tot felul de magazine, magazinaşe, unele nu îţi garantează autenticitatea pieselor. Chiar dacă găseşti mai ieftine la un magazin de cartier, nu înseamnă că ai făcut o alegere bună. Cum se spune, când e vorba de viaţa şi sănătatea ta şi a familiei tale, nu te zgârceşti la tărâţe şi te scumpeşti la mălai. Aici trebuie să fii foarte ferm: piese originale, de tipul şi marca maşinii pe care o ai! Nu facem compromisuri în acest sens!
În concluzie, plăcuţele de frână au un rol vital în ceea ce priveşte siguranţa celui care conduce, a pasagerilor dar şi a celorlalţi participanţi la trafic, fie ei conducatori auto sau pietoni. Cu alte cuvinte de buna lor funcţionare nu depinde doar viaţa celui de la volan ci şi a celor din jurul lui. Verificarea plăcuţelor, şi schimbarea lor când e cazul, este cu atât mai importantă cu cât ele sunt piese consumabile, sortite uzurii şi înlocuirii, motiv pentru care atunci când apare banalul scârţâit, sau când mecanicul îţi spune că trebuie montate unele noi, sau evident, când pe computerul de bord se aprinde becul care indică uzura plăcuţelor, este indicat să iei în serios acest lucru.
Surse de informare:
https://www.auto-bild.ro/utile/placute-de-frana-137161.html
https://www.autopieseonline24.ro/set-placute-frana-frana-disc