Ieri-dimineaţă, reprezentanţi ai patronatelor din transporturile rutiere au organizat la Complex Ramada Piteşti o conferinţă de presă antemergătoare protestului de amploare care va avea loc joi în municipiu, între orele 13.30 şi 16.30. Şoferii protestatari vor circula cu viteză redusă pe segmentele Podul Viilor – Bascov, respectiv Vamă (sensul giratoriu) – Albota. Motivul pentru care s-a recurs la acest gest ţine de modul în care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) stabileşte preţurile RCA.
Care e preţul echitabil?
Pe fondul unei creşteri accentuate a costurilor RCA (peste 150% în ultimul an), transportatorii cer Guvernului să intervină şi să îngheţe tarifele la valorile medii din raportul Milliam (n.r. – companie de consultanţă), astfel: * 1.050 lei/an – turisme persoane juridice; * 1.108 lei/an – autoutilitară până la 3.500 kg; * 1.633 lei/an – autoutilitară între 3.500 kg şi 7.500 kg; * 3.610 lei/an – autoutilitară între 7.500 kg şi 16.000 kg; * 4.907 lei/an – autoutilitare peste 16.000 kg; * 2.129 lei/an – autobuze transport persoane.
„La cum arată lucrurile acum, e ceva imposibil pentru transportatorii din România, ţinând cont că sunt în concurenţă cu transportatorii din Europa. Fără să exagerăm, RCA-ul pe un an costă cât un autoturism Dacia Logan sau chiar mai mult. Prin urmare, e mai ieftin să iei o maşină nouă dacă o loveşti decât să-ţi faci asigurare. Este clar că ASF nu-şi poate duce la îndeplinire misiunea, prin urmare Guvernul trebuie să verifice dacă ASF a folosit pârghii legale sau nu. Dacă nu, ar trebui desfiinţată” – a declarat Radu Dinescu, secretar general al UNTRR (Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri România).
Caz concret
Radu Dinescu a prezentat la conferinţă şi exemple concrete: o poliţă RCA din partea unei firme arată cum, în august 2015, compania a plătit o primă de asigurare de 7.251 lei, tarif aferent clasei B2 la acel moment, ceea ce înseamnă că, dacă autovehiculul ar fi fost încadrat în clasa B0 ar fi achitat o primă de asigurare de 8.057 lei (la clasa B2 există o reducere a primei de 10% faţă de clasa B0). În iulie 2016, compania a primit o ofertă de reînnoire aferentă clasei B4, în valoare de 16.958 lei, ceea ce indică faptul că autovehiculul nu a fost implicat în niciun accident rutier în ultimul an, iar reducerea faţă de clasa B0 este de 18%. Însă în loc să primească reducerea aferentă, transportatorul primeşte „cea mai bună ofertă” în valoare de 16.958 lei! Astfel, ASF acceptă, şi asigurătorii schimbă valoarea de referinţă B0 şi totul se raportează la o primă pentru B0 de 20.680 lei (4.575 euro), ceea ce indică o creştere de peste 150% în numai un an.
Prejudicii imense
Transportatorul plăteşte 16.958 lei în loc de 6.607 lei pentru bonus 4! ASF şi firmele de asigurări prejudiciază transportatorul cu 10.351 lei anual. Această problemă va fi dezbătută pe larg în Parlament şi rămâne de văzut ce vor vota aleşii cu privire la situaţia pieţei de asigurări RCA, piaţă care, în România, a ajuns la 1 miliard euro anual.
George OLTEANU