CEZ Group a aprobat vânzarea activelor sale din România către fondurile administrate de Macquarie Infrastructure and Real Assets („MIRA”), a anunţat compania. MIRA este cel mai mare administrator de infrastructură din lume şi este parte a Macquarie Group, o companie australiană de top 10 din punct de vedere al capitalizării de piaţă.
Pentru a înlătura îngrijorările cititorilor noştri despre ce se va întâmpla după această tranzacţie, am discutat cu d-na Cornelia Szabo, CEO Cez Vânzare, care a avut amabilitatea de a răspunde întrebărilor noastre.
„Să ne bucurăm, așadar?”, ca să dau o conotație academică întrebării. „Schimbarea stăpânilor, bucuria nebunilor!”? – spune un proverb românesc. Cu alte cuvinte, e un motiv de bucurie sau de întristare schimbarea acționariatului la CEZ? Ce se va schimba în România odată cu venirea acestui mare investitor?
Bineînțeles că interesul unor mari investitori față de România este un semnal pozitiv și că interesul acordat activelor CEZ din România este o confirmare a calității afacerii noastre aici.
CEZ va continua să acționeze responsabil și sustenabil până la finalizarea tranzacției. Ne vom derula proiectele de investiții si modernizare, vom continua să dezvoltăm produse și servicii care să răspundă nevoilor clienților noștri și vom continua să contribuim la o calitate mai bună a vieții în comunitățile în care suntem prezenți. Schimbarea acționariatului nu va afecta în niciun fel negativ operațiunile noastre.
După Australia, Austria, Finlanda, Spania și Statele Unite ale Americii, iată…România. De ce acest mare investitor a ales România? Care să fi fost atuul nostru?
Specific, în România, fondul nu deține încă active din domeniul energiei, cu toate acestea există un interes pe termen lung spre această zonă. Macquarie Group este un fond de investiții de talie mondială cu active reglementate pe toate continentele. Are o experiență valoroasă în sectorul energiei electrice în alte țări cum ar fi Cehia, Polonia, Italia și Spania.
Tranzacția va fi finalizată în urma aprobării Consiliului Antitrust la nivel european și a CSAT (Consiliul Suprem de Apărare a Țării).
Ceea ce ne „arde” pe noi este nu schimbarea în sine a proprietarului activelor, respectiv al infrastructurii de energie, ci care va fi beneficiul consumatorului final? Se va simți această schimbare în prețul final de vânzare al KWh-ului?
Vânzarea activelor nu afectează în niciun fel relația comercială dintre CEZ Vânzare și clienții săi. Contractele rămân neschimbate sub toate aspectele lor (obligații și beneficii, preț, durată, obiect). Echipa CEZ Vânzare rămâne aceeași, la fel și canalele de comunicare, punctele de contact și plată pe care clienții le folosesc în prezent.
În ceea ce privește prețul energiei electrice, trebuie să menționez că factorii decisivi sunt cu totul alții decât identitatea unui acționar. Evoluția pieței la nivel european, evoluția indicilor de producție de energie electrică, evoluția emisiilor de carbon, nivelul de hidraulicitate și politicile locale sunt elemente cu mult mai multă influență în prețul pe care îl plătește consumatorul final. Iar noi ne-am concentrat întotdeauna pe a oferi un preț corect și stabil clienților noștri.
Cum va decurge relația contractuală cu clienții? Contractele încheiate deja cu CEZ vor rămâne valabile, sau vor trebui refăcute? Ce vor trebui să facă clienții în legătură cu această schimbare?
Nimic nu se schimbă în relația noastră ca urmare a acestei tranzacții. Echipa CEZ Vânzare rămâne aceeași, canalele de comunicare și plata rămân aceleași, responsabilitatea și experiența noastră râmân la același nivel. Clientul nu trebuie să întreprindă niciun demers pentru păstrarea condițiilor actuale.
Strategia noului investitor va fi să fie mai aproape de clienți, sau „să se distanțeze” de acesta? Adică, vom vorbi cu oameni sau cu roboți? Vom mai avea puncte de relații cu publicul sau se va merge mai mult pe varianta online?
Preocuparea noastră va fi mereu aceea de a ne servi clienții cât mai bine și eficient. Indiferent de rezultatul final al tranzacției, vom continua să gândim cele mai utile servicii și produse, la prețuri corecte pentru client, care să ne asigure loialitatea clienților existenți, dar și atractivitatea pentru clienții noi. Produse precum CEZ Verde și servicii precum My CEZ au la bază dialogul constant cu clienții noștri care ne vad ca pe un partener de încredere pentru proiectele și căminele lor.
Și în perioada următoare, vom lupta împotriva sărăciei energetice. #PromisiuneaPentruAcasă – platforma CEZ Vânzare, care încurajează grija față de resursele oferite de natură și atenția la nevoile oamenilor, a dezvoltat un instrument digital de analiză prin care consumatorii din întreaga țară pot descoperi cât de eficiente sunt locuințele lor din punct de vedere energetic. Prin completarea chestionarului de pe platforma Portalul de Eficiență și răspunsul la câteva întrebări simple, adaptate tipului de locuință, utilizatorii pot afla dacă au o casă verde – eficientă permanent, o casă albastră – optimă, o casă galbenă – consumatoare sau o casă roșie – ineficientă energetic.
Are în vedere noul investitor și o rețea de service a instalațiilor existente, sau se va merge tot pe externalizarea serviciilor? Românilor le-ar conveni o rețea amplă de service, specializată și sigură, la care să poată apela în caz de probleme la instalația electrică proprie. În special în orase, la clădirile colective (blocuri de locuințe) ar fi necesară, pentru mai multă siguranță în exploatare.
În portofoliul nostru de produs am inclus deja produsul CEZ Confort – abonamentul de energie electrică cu servicii de asistență de urgență incluse. Cu siguranță, vom avea în vedere extinderea acestui tip de servicii dacă clienții noștri le vor considera utile.
Știm că CEZ a investit enorm în dezvoltarea infrastructurii în România. Ce ar trebui să înțeleagă cei peste 1,4 milioane de clienți ai Grupului CEZ din această “mișcare” pe piața acționariatului? Că a fost profitabilă investiția sau că nu a fost profitabilă pentru compania cehă?
Ca și în cazul altor tranzacții similare, acest tip de informații este confidențial pentru a menține gradul maxim de obiectivitate al procesului de vânzare.
Dorește noul investitor să își lărgească zona de influență și în alte regiuni ale tării, sau va rămâne strict la cele 7 județe în care a acționat Grupul CEZ?
Specific, în România, fondul nu deține încă active din domeniul energiei, cu toate acestea există un interes pe termen lung din această zonă.
Ce știți despre viitorul proiectelor începute de CEZ în România? De implicarea socială a noului investitor. Ce se va întampla cu proiectele “Niciodată singur”, cu “Ucenic Electrician”, cu “Trofeul Electricianului”?
Vom continua să acționăm responsabil față de comunitățile în care operăm. Am demonstrat mereu că suntem alături de oameni prin proiecte de educație, dezvoltare regională, sănătate și mediu pentru ca este convingerea noastră interioară că trebuie să contribuim la o viață mai bună acolo unde suntem prezenți.
Cum se va numi noua companie de electricitate din România? Oamenii se obișnuiseră cu brandul “CEZ”. Se va schimba titulatura ei?
Până la finalizarea tranzacției, clienții noștri ne vor găsi în continuare sub aceleași însemne portocalii CEZ. Dacă și când acest lucru se va schimba, vom comunica transparent. Cel mai important însă este că echipa, canalele de comunicare și plată, precum și prevederile relației noastre comerciale rămân aceleași.
Vă mulţumim.
Cristina MILIARE