O autostradă între Piteşti şi Sibiu se poate face într-un an – ne spunea un specialist prin 2012, dacă îmi aduc bine aminte. Omul avea şi reţeta: îţi trebuie oameni serioşi şi, mai ales, voinţă politică. Ca gazetari, noi nu avem astfel de certitudini. Am trăit şi am văzut multe în ultimii 30 de ani, aşa că suntem foarte rezervaţi când e vorba despre „a face” într-o anumită perioadă de timp. N-am fost noi în stare să reparăm într-un deceniu Drumul Naţional 73, de la Piteşti la Câmpulung, ne-a trebuit mai bine de un an şi jumătate să reamenajăm o Grădină de vară din centrul oraşului şi vorbim de un termen atât de scurt pentru o autostradă?! Nici dacă am aduce chinezi la muncă – etaloane ale hărniciei – nu ar fi posibil. Pentru că tot am găsi motive să ne dăm în cap unul altuia, să încercăm o şmecherie, să băgăm mâna în finanţare ca să ne tragem „partea” şi aşa mai departe.
Prin urmare, eu, unul, cred că luni, când premierul Ludovic Orban a venit la Piteşti la semnarea contractului de execuţie a tronsonului 5 al autostrăzii spre Sibiu, nu era nevoie de trompete care să anunţe bombastic că „astăzi se scrie istorie”. Poate că se scrie, nu ştiu. Deocamdată, însă, domnule prefect şi domnilor politicieni şi guvernanţi, istoria consemnează doar „chinurile facerii”, de mai bine de 80 de ani (!), a acestei autostrăzi care trebuie să aducă Muntenia mai aproape de fluxurile comerciale din Europa Occidentală. Drumul respectiv – aşa cum am mai scris – era creionat din perioada interbelică, printr-un plan tehnic al inginerului Mihail Manolescu, completat apoi prin studiile realizate de IPTANA în anii ’60 şi cu Master Planul General de Transport al României din 2016.
În toţi aceşti ani, deşi au existat planuri şi studii, s-au risipit o groază de bani pe… planuri şi studii, cu acceptul tacit al politicienilor – fie de stânga, fie de dreapta – sau în cârdăşie cu ei. Constantin Stroe, fost director general la Automobile Dacia, care îi mai lua de guler că nu-şi respectă promisiunile şi termenele, a murit cu acest of la inimă: că nu vede măcar începută investiţia. Ioan Gheorghe, fost şef al drumurilor judeţului, mai bine de două decenii, poate confirma – e în viaţă, slavă Domnului! – câte demersuri a făcut pentru această autostradă. Asta consemnează istoria!
Cu vreo trei ani în urmă ni se spunea – cu neruşinare – că autostrada spre Sibiu va fi gata în 2020. Adică acum, când ea nici nu a început. Constructorul anunţă de data asta că tronsonul până la Curtea de Argeş (30,35 km) are cinci ani termen de finalizare, dar că poate fi gata mai devreme. Cum spuneam, nu credem până nu vedem. Mai ales acum când adie… alegerile. Suntem, însă, de acord că într-un astfel de demers e nevoie de voinţă politică. Centura de Vest a Piteştiului – să ne amintim – a fost realizată în urma unui act de voinţă politică, pornit de la şedinţa inedită a Guvernului Văcăroiu în municipiul reşedinţă de judeţ. Şi, da, autostrada spre Sibiu poate fi realizată prin voinţă politică, Guvernul Orban făcând un prim pas concret în această direcţie. Mai rămâne să găsim oameni corecţi, competenţi, cu simţul răspunderii. Aici e provocarea.
Un Comentariu
Anonim
Un titlu „demn” de …un „Domn” Goe care n-a fost trezit din somn/ adormire/niciodată …de inghionteala… în coaste : „Scoală-te, că e ora de Şcoală…on line …si nu mai pupi tu …Bacalaureatu’ ăsta…cât’ îi …Pandemia !