Angajatorii din România sunt puși în fața unei alegeri dure, pentru a nu intra în colaps financiar, din cauza măsurilor impuse de starea de urgență anti-coronavirus.
Procedura de acordare a șomajului tehnic suportat de stat a fost modificată printr-o nouă ordonanța și se regăsește în Monitorul Oficial. Astfel, s-a renunțat la nevoia de a scoate certificatul pentru situații de urgență de la Ministerul Economiei pentru a beneficia de această facilitate. În plus, s-a extins aria de aplicare și modul de acordare a sumelor respective.
De ce acte este nevoie?
De șomajul tehnic suportat de stat beneficiază salariații angajatorilor care reduc sau întrerup temporar activitatea total sau parțial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada stării de urgență decretate. În cazul firmelor, angajatorii depun, prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a Municipiului București, în raza cărora își au sediul social o cerere semnată și datată de reprezentantul legal însoțită de o declarație pe propria răspundere și de lista persoanelor care urmează să beneficizeze de această indemnizație, asumată de reprezentantul legal al angajatorului. În situația în care un angajat are mai multe contracte individuale de muncă, din care cel puțin un contract cu normă întreagă este activ pe perioada stării de urgență, acesta nu beneficiază. Dacă un angajat are mai multe contracte și toate sunt suspendate, va beneficia în funcție de contractul salarial cel mai avantajos.
În situația în care bugetul angajatorului permite, indemnizația poate fi suplimentată cu suma reprezentând diferența de până la minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.
În cazul firmelor, plata se face de la stat în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor în conturile pe care le au la băncile comerciale. Mai departe, angajatorul trebuie să vireze sumele către angajați în termen de trei zile lucrătoare.
PFA-urile, profesiile liberale
De șomajul tehnic suportat de stat beneficiază și PFA-urile, Întreprinderile Individuale, profesiile liberale și persoanele fizice cu venituri din drepturi de autor. În cazul lor, actele se depun online la Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială. Este vorba de o cerere la agenția teritorială, însoțită de copia actului de indentitate și o declarație pe propria răspundere. Trebuie depuse până pe data de 10 a lunii curente pentru plata indemnizației din luna anterioară. Plata se va face în conturile acestora în cel mult 10 zile de la depunerea documentelor pentru perioada aferentă stării de urgență instituită prin Decretul Președintelui.
Despre ce sumă este vorba?
Indemnizațiile de care beneficiază salariații se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat și se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020. În anul 2020 salariul mediu brut este suma 5.429 lei, astfel că îndemnizația maximă brută este de 4.071 lei. Ar însemna aproape 2.400 lei net.
(M.G.)